Ny formand bag Østersøjazz: 'Vi gør det med respekt for traditionen'

Ny formand bag Østersøjazz: 'Vi gør det med respekt for traditionen'
Respekt for traditionen: Torvet i Nexø vil også være omdrejningspunkt for det meste af dette års fornyede Østersøjazz. Arkivfoto: Allan Rieck.
NYHED | ABONNENT | 2. AUG 2022 • 07:30
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
2. AUG 2022 • 07:30

For godt et halvt år siden så det sort ud for Østersøjazz. Men en ny og yngre bestyrelse trådte til, da den gamle bestyrelse slog alarm. Efter meget hårdt arbejde er det både en velkendt og en fornyet udgave af jazzfestivalen, der går i luften i weekenden.

– Det kan ikke fortsætte. Der skal ny arbejdskraft til.

Sådan sagde bestyrelsesmedlem Olav Elvang fra jazzfestivalen Østersøjazz for kun knapt ti måneder siden her i avisen. Festivalen var truet på livet, fordi der ikke var nogen til at videreføre den.

Det skete ikke med det samme, men opråbet virkede lidt efter lidt. Nye folk kom til, og nogle af dem kendte andre nye folk. Næste weekend kulminerer forløbet, når Nexø igen danner ramme om Østersøjazz, nu i en fornyet og forynget udgave, som festivalens nye formand Michael Charles Gaunt godt vil være med på at kalde en Østersøjazz 2,0: Fornyet, men i stor respekt for traditionen.

– Vi holdt nogle krisemøder. Der var ikke det store fremmøde, men der kom dog et par stykker mere, og så kom der også et par fra Svaneke. Så i ellevte time lykkedes det at samle en bestyrelse, der var med på at prøve at redde stumperne, fortæller Michael Charles Gaunt.

Kun Poul Ortved fortsatte fra den gamle bestyrelse i Østersøjazz. Steen Amstrup, Bastian Noreen, Niels Gyde og Michael Charles Gaunt selv var alle nye i arbejdet. Kvintetten så hurtigt, at der var meget at se til.

– Bare det at lære hinanden at kende, lære festivalen at kende og prøve at udstikke en ny kurs har haft sine udfordringer. Og det var så tilmed i vinters, hvor der var corona, og hvor det var svært at mødes, siger Michael Charles Gaunt, der flyttede til Bornholm for tre år siden og til daglig er musikredaktør på Berlingske.

– Det er et meget stort arbejde at danne sig et overblik over de mange forskellige ting, som en festival er, og som en festival kræver. Men den gamle bestyrelse har været meget hjælpsom med at overlevere ting som regnskaber, budgetter og samarbejdspartnere, siger han.

– Jeg er fuld af respekt for det arbejde, som den gamle bestyrelse har gjort, for der er masser af arbejde i at lave en festival. Festivalen er lykkeligvis på lange stærk finansieret af virksomheder i Nexø, men selve arbejdet med at skabe en festival er stort.

– Den gamle bestyrelse kunne sige til sig selv, at "vi gør som sidste år", men vi har skullet starte helt forfra og gøre det for første gang. Vi har respekt for, at vi stadig er nye og skal lære det hele at kende, og at festivalen skal udvikle sig over nogle år.

– Der er helt utrolig meget arbejde i forhold til optrædende og sponsorer og overnatning og kommunikation. Indtil videre har jeg brugt hele dagen i dag på festivalen, og jeg har vel brugt omkring 20 timer om ugen på det i de sidste tre-fire måneder. Der har i hvert fald været noget at lave hver dag.

Vi dannede os et billede af, hvad festivalen har været før, og hvad man kan gøre fremadrettet. Vi vil gerne udvikle festivalen for nænsomt at modernisere den, så også et lidt yngre publikum kan finde den attraktiv.

Michael Charles Gaunt,

formand for Østersøjazz

 

Fornyelse med respekt

Den nye bestyrelse ville på samme tid forny Østersøjazz for også at kunne appellere til et yngre publikum – og gøre det i respekt for, hvad festivalen er og i mange år har været.

– Vi dannede os et billede af, hvad festivalen har været før, og hvad man kan gøre fremadrettet. Vi vil gerne udvikle festivalen for nænsomt at modernisere den, så også et lidt yngre publikum kan finde den attraktiv, siger Michael Charles Gaunt.

– Jeg kom med en masse tanker og visioner, og de andre kunne så godt se det som en vej frem for os. Selvfølgelig med respekt for den festival, der har været her i mange år nu. Men også på en måde, der sikrer, vi får noget ejerskab til festivalen og ikke bare viderefører den, som den har været indtil nu, siger han.

Det synlige resultat af det første arbejde er et program med mange yngre musikere.

– Vi har gjort meget ud af at få nogle yngre musikere på, og gennemsnitsalderen for de optrædende er sænket med nogle år, selvom nogle af festivalens ældre musikere fra tidligere år også er med i år. Samtidig er næsten alle de optrædende i år professionelle musikere. Vi har også sat mere fokus på jazz for børn, fortæller Michael Charles Gaunt.

– Håbet er selvfølgelig at få flere familier ned og høre musik, og at nogle af forældrene måske også får lyst til at vende tilbage om aftenen, siger han.

Også på flere andre måder er Østersøjazz blevet ført up to date.

– Vi har også gjort mere ud af festivalens ansigt udadtil. Vi har opdateret hjemmesiden og opdateret vores logo og gjort mere ud af at kommunikere på de sociale medier. Det er sådan nogle ting, som man bare forventer i dag, siger Michael Charles Gaunt.

– Konkurrencen om folks opmærksomhed er hård, så folk stikker hurtigt videre til noget andet, hvis man ikke også arbejder med de her ting, siger han.

– Jeg synes godt, at man kan tale om en Østersøjazz 2,0. Men det er også vigtigt for mig at sige, at vi gør det med respekt for traditionen. Det handler om, at traditionen skal fortsætte, men justeret og gjort klar til at kunne fortsætte i fremtiden.

Michael Charles Gaunt flyttede til Bornholm for tre år siden og er til daglig musikredaktør for Berlingske. I næste weekend er han også festivalformand, når Østersøjazz vender tilbage i Nexø, hvor han bor. Privatfoto