Finn, når du på den måde har valgt at nedfælde dine erindringer i en reflekteret form, hvor du sætter det hele ind i en samfundsmæssig sammenhæng, skyldes det så din uddannelse som historiker?
– Jeg gør det dels af interesse, men dels også fordi der er så meget oppe i tiden om ulighed, og børn der klarer sig dårligt. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har netop udgivet flere undersøgelser, hvor det igen viser sig, at vi har stor ulighed i samfundet, og jeg kommer jo også selv ind på blandt andet middelklassens privilegieblindhed. Det er noget, jeg tager op og ser på – hvordan var det så dengang? Det var stort set det samme. Men! Der var alligevel plads til os fra arbejderklassen, og jeg beskriver også, hvordan lærerne på Knudsker Skole bakkede os arbejderbørn op. Vi kom jo – over halvdelen af min klasse – i realskolen, flere i gymnasiet og jeg selv på universitetet! Vi var 16 i klassen, hvoraf de ni kom i realskolen, og af dem var de seks arbejdsmandsbørn. Det kunne man altså dengang.
Du er meget klassebevidst i bogen, taler vi en marxistisk klasseanalyse?
– Nejnej, det er bare en tør konstatering af tingenes tilstand, som jeg har oplevet dem og læst om dem, ler Finn Kjerulff Hansen.
– Jeg er også på det rene med, at lærerne i dag har mange udfordringer, og dengang kunne de jo bare give os en på kassen, hvis der var problemer. Men vi børn og unge havde hinanden, vi lærte utroligt meget af hinandens selskab, og for nu at sige det, som det var, så var forældrene jo ret ligeglade med os. Vi havde det også hårdt, ikke mindst hjemme hos mig, fordi vi var så mange, pengene var knappe, og min far var noget af en sjuft.
Det var mange fædre måske dengang?