– Så opstod ideen! At det måske kunne komme andre til glæde, hvis man anlagde en rute, folk kunne følge rundt i byen. I begyndelsen tænkte jeg, at der skulle være nogle små auditive klip, hvor man ved hjælp af QR-koder kunne fortælle folk på ruten om det enkelte røgeri, men det udviklede sig til, at der skulle være ikke kun 18 steder med skilte, men 20, fordi der også er en sjov historie at fortælle nede ved kirken og oppe, hvor stubmøllen, som nu står i Melsted, stod.
På hvert af de 20 skilte skulle der så være to eller tre QR-koder samt nogle fotos og noget tekst, så man ikke nødvendigvis behøver aktivere QR-koderne, men alligevel kan få nogle informationer, fortæller hun. De forskellige QR-koder bidrager dels med, at Bjarni Falk fortæller, dels har hun selv været rundt og interviewe en række ældre tejneboer, som på video fortæller om deres erindringer i forhold til gamle dage og røgerierne.
En tredje QR-kode var tiltænkt at indeholde en illustration til børn.
Andres historie
I relation til Caminoen, konstaterer hun, at den for mange handler om, at de går sig til deres egen historie og måske får mere selvindsigt, mens man på Røgerinoen går sig til andres historie.
– Og Tejn rummer utroligt meget historie, som vi alle kan nyde godt af, konstaterer Hanne Stange Bremholm.
I første omgang kontaktede hun den lokale borgerforening og fik dens velsignelse til projektet, og da der kort efter Folkemødet var en såkaldt kvikskrankevurdering, slog hun til med en ansøgning om penge.
– Jeg er Jørgen Clevin-generationen, så jeg klippeklistrede en planche om projektet og fik smaddergod respons fra Nordea, som bidrog med 70.000 kroner i første hug. Så jeg tænkte, at det går da snorlige det her, siger hun.
Budgettet havde hun som udgangspunkt kun vage forestillinger om, og hun var i øvrigt også på daværende tidspunkt fuldtidsbeskæftiget. Det var derfor ikke muligt at arbejde med projektet konstant, men hun nåede undervejs i processen frem til, at det vil koste i omegnen af godt en halv million kroner at realisere det.
Og hun samarbejder nu med Hakon Holm i Rønne, som skal bidrage til projektet.