Gammel skonnert gøres klar til Bornholm

Gammel skonnert gøres klar til Bornholm
Skonnerten Freia blev bygget i Rønne for 125 år. Nu er den trukket på bedding i Svendborg for at blive gjort klar til at sejle tilbage til en pensionisttilværelse på Bornholm. Foto: Privat
KULTUR | Torsdag 14. april 2022 • 07:30
Niels Ebdrup
Journalist
KULTUR | Torsdag 14. april 2022 • 07:30

Skonnerten Freia, som blev bygget i Rønne i 1897, er nu under forberedelse til at blive sejlet tilbage til en pensionisttilværelse på Bornholm efter at have ligget i Svendborg i to sæsoner. Freia blev således i sidste uge trukket på bedding på værftet i Svendborg.

Målet er, at Freia skal til Bornholm og nyde et otium i hænderne på en frivillig forening, der skal stå for hendes vedligehold.

– Missionen er stadig at få hende sejlet retur til hjemstavnen i den sidste halvdel af maj, fortæller Henrik Olsen, som er én af initiativtagerne bag projektet, i en pressemeddelelse.

– Billederne taler for sig selv: Et så smukt skib på godt 30 meter vil pryde enhver havn og fortjener en aktiv pensionisttilværelse. Mange gode kræfter skal have mulighed for at kaste kærlighed og kompetent omsorg på hende, og hele Bornholm skal med stolthed kunne spejle sig i dette flotte skib, bygget af flittige og dygtige hænder her på øen for mere end 125 år siden, siger Henrik Olsen.

Den almennyttige forening "Freias Venner" er stiftet og klar til at sprede viden om skonnerten.

– Næste skridt bliver tegningen af støttemedlemsskaber, hvor vi skal have så mange kræfter med som muligt. Det bliver ikke dyrt at være medlem, lover Henrik Olsen.

– Det skal være de mange bække små, der skaber den store solide opbakning bag projektet.

 


Om Freia

Skonnert bygget i Rønne i 1897

Freia er, bortset fra skoleskibene Danmark og Georg Stage, det sidste eksisterende danskbyggede sejlskib af stål.

Det var det mindste af Bornholms Maskinfabriks sejlskibe, som løb i vandet fra værftet i Rønne. Skibets ejer var et aktieselskab med C .P. Bentzen som korresponderende reder.

Skibet gik i fri fragtfart indenrigs og Nord- og Østersøen. Det var i farten til vestdanske byer, tit lastet med granitsten. Der blev også sejlet mange laster til bygningen af Lillebæltsbroen.

Indtil 1972 var det hjemmehørende i Rønne, hvorfra det, som andre skibe af samme slags, har sejlet forskellig fragtsejlads. Efter 1972 blev skibet solgt til USA og senere tilbage til Danmark.



FÅ ABONNEMENT