– Alle de bureauer jeg snakker med, siger, de ikke tjener nogen penge. De siger, det går i nul eller minus. Det er, hvad de fortæller mig. Jeg har ikke hørt et eneste bureau sige, at de tjener penge, siger han.
Hvad der sker i private huse eller på de hoteller, hvor nogle af de store københavnske kommunikations- og pr-bureauer lejer sig ind, har folkemødedirektøren ikke noget kendskab til.
– Man kan sagtens forestille sig, at der er nogen, der lejer et hus og så har aktiviteter der, som vi ikke har noget at gøre med. Men de er med til at trække deres netværk med over, herunder store navne, store virksomheder og formodentlig også politikere. Så de har en vigtig rolle i at sikre, at der kommer mange spændende mennesker herover, siger Peter Christiansen.
– Når det er sagt, så mener jeg ikke at Folkemødet som udgangspunkt er et sted, hvor man skal lave overskud. Folkemødet er en demokratifestival, hvor man diskuterer demokrati og ideer. Er der nogen der tjener penge på det, so be it. Men det er ikke det, der er målsætningen, siger Peter Christiansen, og fortæller, at han og hans forgænger har brugt noget der ligner tre år på at rydde op i gamle aftaler med indbyggede overraskelser og krav om særbehandling. Der er tale om aftaler, der er indgået for mange år siden, inden Foreningen Folkemødet overhovedet var dannet, og det har til tider været et større detektivarbejde at komme til bunds i materialet.
– Hvis man skulle starte det her folkemøde op fra ny, så ville jeg lave en helt ny businessplan. Nye aftaler med hoteller, sommerhusejere, partnere og erhvervsliv. Der er stadig mange mellemled og enormt mange aktører, som hver har historiske særaftaler og som er berettiget til det ene og det andet og det tredje. Der er rigtig meget historik i det, og rigtig meget, vi som forening har overtaget fra dengang kommunen havde det, siger Peter Christiansen.