Christiansø-båd skal besøge vindmøller

KULTUR | Mandag 21. august 2023 • 19:00
Henrik Nielsen
Journalist
KULTUR | Mandag 21. august 2023 • 19:00

Firma i Hvide Sande har købt Chimera for at sejle turistture, blandt andet til havvindmølleparker. Tidligere sejlede det til Christiansø, og nu hældes der millioner i skibet.

Læsere af en vis alder vil kunne huske, da Ertholm havde selskab af Chimera på ruten mellem Bornholm og Christiansø. I 2006 solgte Christiansøfarten galeasen, som siden har haft en noget omskiftelig tilværelse. I en periode lå den og forfaldt i Svendborg Havn, og senest har den været restaurationsskib på Fanø. Nu sejler den turistture på den jyske vestkyst.

For få dage siden skrev Kott Fritid i Hvide Sande på Facebook, at man har købt Chimera, og skibet har også sejlet sin jomfrutur med lystfiskere ombord. Det skal det fortsætte med, men hovedopgaven bliver en anden.

– Det skal mest bruges til sightseeingture ud til havvindmøller, men vi laver også nogle mindre fisketure. Vi har et andet skib, der laver de store fisketure. På kysten har vi 100.000 turister hele tiden, som skifter hver uge. Der er nogle af dem, som gerne vil ud at fiske, se vindmøllerne eller bare på ture op og ned ad kysten og se Lyngvig Fyr. Vi laver også firmaarrangementer, siger indehaver og direktør Fritz Kott i Kott Fritid om planerne for Chimera.

Specialister på opgaven

I februar satte de tidligere ejere, Kurt og Kirsten Kirkegaard, Chimera til salg for halvanden million kroner. De købte skibet i 2020, hvor det var i meget ringe stand. Meldingen var, at det ville koste 300.000 kroner at sætte det i stand. Det endte med at blive et par millioner kroner, og arbejdet er fortsat, efter Kott Fritid købte Chimera.

– Kurt og Kirsten er oppe i alderen og løb i gåseøjne sur i at bruge så mange penge. De har ofret 2,2 millioner kroner på at restaurere, plus at de har købt skibet, og de var slet ikke færdige endnu. Vi har købt det i år, og vi har indtil videre puttet godt en million ekstra i at restaurere det, og det bliver nok en million mere, inden vi er færdige, plus at vi har købt skibet, siger Fritz Kott.

Kott Fritid har sat Hvide Sande Shipyard på opgaven. De er specialister i at bygge træbåde, fortæller Fritz Kott.

– De er en af de få, som virkelig kan noget med træbåde stadigvæk. Den fregat, der ligger inde i Tivoli, er også bygget på shipyarden. Det er de specialister i. Dem har vi sat i gang med at få Chimera helt op to date. Med det Kurt har proppet i, og hvad vi har proppet i, når vi er færdige, så tror jeg, vi ligger et sted mellem seks og syv millioner kroner for at få den op igen, siger han om Chimera.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT