Fransk anklager opgiver at dømme Air France og Airbus for flystyrt

7. DEC 2022 • 18:35UDLAND

Det kan ikke bevises, at Air France og Airbus havde ansvar for flystyrt i 2009, hvor 228 døde, mener anklager.

Franske anklagere vil ikke længere forsøge at få dømt luftfartsselskabet Air France og flyproducenten Airbus for uagtsomt manddrab i forbindelse med et flystyrt i Atlanterhavet i 2009.

Det meddeler den offentlige anklager onsdag i den retssal i Paris, hvor sagen finder sted.

Flyet - et Airbus A330-200-fly fra Air France - var på vej fra Rio de Janeiro til Paris 1. juni 2009, da det styrtede ned i Atlanterhavet.

Alle 228 mennesker på flyet døde. Blandt dem var også en dansk kvinde.

Årsagen til, at anklageren ikke vil forsøge at placere et ansvar hos Air France og Airbus, er, at det ikke er muligt at bevise deres skyld, siger anklageren ifølge AFP.

- Vi ved, at dette synspunkt formentlig vil være vanskeligt for de civile sagsøgere at høre. Men vi er ikke i en position, hvor vi kan kræve, at Air France og Airbus dømmes, siger anklageren.

Det er en usædvanlig melding, skriver nyhedsbureauet AFP. Men det er ikke sikkert, at de tre dommere i sagen vil følge anklagerens henstilling.

Retssagen mod de to franske selskaber blev indledt i oktober. Formålet er at fastslå, om de bærer et ansvar for den værste ulykke i Air Frances historie.

Den franske anklagemyndighed opgav allerede i 2019 anklagerne mod Air France og Airbus. Den beslutning vakte stor vrede blandt mange af de efterladte til ofrene.

Siden besluttede en domstol i Paris i 2021, at sagen skulle fortsætte.

Både Air France og Airbus afviser, at de skulle være skyldige i anklagerne om uagtsomt manddrab.

Tre år efter ulykken fastslog en rapport, at det var en kombination af menneskelige fejl og tekniske svigt, der var årsag til, at flyet styrtede ned i Atlanterhavet.

Både pilotfejl og fejl på flyets hastighedssensorer bar ansvaret, konkluderede rapporten i 2012. Sensorerne blev blokeret af iskrystaller.

To timer efter at være lettet fra Rio de Janeiro kom flyet ind i et område med turbulens over Atlanterhavet, da autopiloten satte ud.

I de retsmøder, der har været i gang i Paris i de seneste otte uger, har der været meget fokus på de defekte hastighedssensorer.

Advokater for ofrenes familier mener, at både Airbus og Air France var klar over, at der var et problem med sensorerne.

De mener videre, at piloterne ikke var tilstrækkeligt trænet i at håndtere en nødsituation som den, der opstod over Atlanterhavet dengang.

/ritzau/AFP

MESTE LÆST UDLAND (48 T)

SENESTE RITZAU