Endnu en kampagne vil have folk til at spise flere bælgfrugter
En kampagne fra Forbrugerrådet Tænk og supermarkeder skal få folk til at spise mindre kød og mere bælgfrugt.
I Danmark skal der spises flere bælgfrugter og mindre kød.Sådan lyder en ny kampagne fra Forbrugerrådet Tænk og ni dagligvarekæder Meny, Nemlig, Kvickly, SuperBrugsen, Lidl, Rema 1000, Netto, Bilka og Føtex.
”Skal vi i mål med de grønne ambitioner, bliver vi nødt til at nytænke vores madvaner”, lyder det i en fælles pressemeddelelse.
- Hvis vi for alvor skal rykke ved den her omstilling, så er detailhandlen en væsentlig del af det, siger Winni Grosbøll, direktør i Forbrugerrådet Tænk og tilføjer:
- Det gør kampagnen meget stærkere, at du møder den, der hvor du handler dine dagligvarer.
Omdrejningspunkt for kampagnen er en bønneopskrift, som direktøren håber, at forbrugere i hele landet vil lære at kende.
- Det handler først og fremmest om at inspirere danskerne og give et alternativ til hverdagsretterne.
Hvis du synes, at du før har hørt om mere bælgfrugt og mindre kød, tager du ikke fejl.
I januar 2022 lavede Fødevarestyrelsen en musikvideo kaldet ”Hvad fuck er en bælgfrugt” i forbindelse med deres nyopdaterede kostråd.
Men i 2023 viste tal fra blandt andre Salling Group ifølge DR, at salget af bælgfrugter var faldet med 10 procent siden 2020.
SPØRGSMÅL: Hvordan er I sikre på, at I går den rigtige vej med en ny kampagne?
- Man er aldrig sikker, når man laver en kampagne, men det er en anden måde at gå til det på, siger Winni Grosbøll.
Thomas Roland, chef for vareansvarlighed i Coop, kalder kampagnen et eksempel på, at supermarkeder gerne vil ”rådgive kunder om, hvordan man kan bruge varerne på en mere bæredygtig måde”.
Han fortæller, at kampagnen bliver promoveret i butikkernes tilbudsaviser og på sociale medier.
I en Concito-rapport fra 2023 om supermarkeders rolle i fremme af plantebaserede alternativer til kød og mælk, fremgår det, at der kan være langt mellem klimastrategi og handling i supermarkeder.
Blandt andet bliver der peget på ”ringe synlighed” af produkterne på hylderne og i markedsføringen.
Ifølge Thomas Roland vil bælgfrugterne blive rykket frem i supermarkedet, mens de har plads i tilbudsavisen.
Men nogen vedvarende ændring bliver det ikke.
- Det bliver kun en permanent forandring i vores butiksindretning, hvis det også bliver en permanent forandring i folks vaner. Sådan er det.
/ritzau/