Bødskov vil undgå containerkirkegårde i havet med skærpede krav

17. JUN 2024 • 17:11ERHVERV/POLITIK

Før jul tabte et Mærsk-skib 46 containere i Nordsøen. Nu vil erhvervsminister have FN til at skærpe krav.

FN's maritime organisation (IMO) skal skærpe kravene til konstruktionen af de containere, der fragtes langvejs med fragtskibe, og containerne skal sættes bedre fast på skibene.

Det mener erhvervsminister Morten Bødskov (S), som sammen med ministerkolleger fra Tyskland og Holland har sendt et brev afsted til IMO, oplyser Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

Det skal ske for at undgå tab af containere i havet.

Morten Bødskov uddyber over for Ritzau, at reglerne er nødt til at blive skærpet internationalt og ikke nationalt, fordi der er tusindvis af skibe fra mange nationer, der sejler i dansk og europæisk farvand.

Sådan et brev er ikke forpligtende for nogen. Men ministeren stoler på, at det vil føre til handling.

- Jeg tror, der vil være enighed om, at vores havbunde ikke skal være containerkirkegårde. Derfor føler jeg mig overbevist om, at det her brev vil gøre indtryk og være et godt afsæt for drøftelser, siger Morten Bødskov.

Foruden de praktiske krav til containere og skibe bør besætningerne på bådene trænes i at forudsige risikable bølgeforhold, der kan afstedkomme tabte containere, mener Morten Bødskov.

Bødskov nævner, at tabte containere både forurener og udgør en risiko for sejlende, så der er både et klima- og sikkerhedsperspektiv.

- Vind og vejr forandrer sig, og der er ingen tvivl om, at klimaforandringerne betyder, at de store skibe, der er med til at binde verdenshandlen sammen, vil opleve og allerede oplever voldsomme vejforandringer, siger han.

Meldingen kommer, efter at et Mærsk-skib kort før jul sidste år tabte 46 containere i Nordsøen ud for Hanstholm i Nordjylland. Det skete i forbindelse med uvejr. Det har krævet et større oprydningsarbejde.

I dagene efter skyllede køleskabe, kompressorer og medicinsk udstyr i land, men miljøminister Magnus Heunicke (S) forsikrede dog dengang om, at der ikke var tale om miljøskadelige produkter.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT