Så let er det dog ikke gået på de skoler, der er kommet senere i gang med den mobilfrie hverdag.
Skoleleder Thomas Garfort på Svaneke Friskole fortæller, hvordan de ældre elever har haft svært ved omstillingen og faktisk har fået tilkæmpet sig retten til at have mobilen i frokostpausen under det påskud, at de skal bruge den som betalingsmiddel. På Rønne Privatskole oplever Jesper Jørgensen også, at det er i de store klasser, at ønsket om adgang til mobilen er størst.
– Når de kommer op i 8. klasse og 9. klasse er der nogle udfordringer, for så handler rigtig meget om sociale medier, og vi tager dialogen med dem. Men vi holder fast i, at det er det rigtige ikke at have mobilerne i skoletiden, siger Jesper Jørgensen fra Rønne Privatskole.
På Åvangsskolen har de forsøgt at tage mobilerne fra eleverne, men det gav for store udfordringer.
– Så tager de en gammel telefon med, som de afleverer, så de har deres nye telefon i tasken. Så skal de gå tidligere og have deres telefon, og det har vi brugt en masse undervisningstid på, siger Andreas Grosbøll, skoleleder på Åvangsskolen.
Også i Hasle oplever de udfordringer med snyd. Skoleleder Helle Krakau Holm fortæller, at eleverne i udskolingen (7.-9- klasse) kan finde på at gemme deres mobiler i tasken. Opdager lærerne det, så inddrages mobilen og lægges på kontoret til afhentning af forældrene.
Ny skolechef ønsker vidensdeling
Den 1. juni får Bornholm en ny frontperson på skoleområdet, når Jesper Sjernfeldt Petri tiltræder stillingen som skolechef og skal udvikle øens folkeskoler. Han er glad for, at skolerne på Bornholm har forskellige mobilregler og erfaringer.
–Jeg kunne jo godt tænke mig, at man fik samlet de erfaringer, som allerede findes. Hvordan har man gjort på de forskellige skoler, hvad fungerer godt, og hvornår er det, at det bliver svært? Jeg synes, man skal være sammen om den opgave og være nysgerrige, siger Jesper Sjernfeldt Petri. Han er overbevist om, at emnet om mobiler og de unges brug af sociale medier bliver et tema, han kommer til at arbejde meget med i sit nye job. Han afviser, at der med ham i spidsen vil komme en ensretning på øens folkeskoler.
– Jeg er ikke fortaler for, at vi så alle sammen på samme tidspunkt gør præcis det samme. Jeg tror faktisk, at der kan være noget værdi i, at man prøver noget forskelligt af og prøver at samle de erfaringer, så vi fremover kan tage nogle gode beslutninger.