Topmøde i juni: Målet er at sikre adgang til 112

Topmøde i juni: Målet er at sikre adgang til 112
Center for Cybersikkerhed håber, at et frivilligt samarbejde teleudbyderne imellem sikrer mobildækning på Bornholm i tilfælde af langvarige strømafbrydelser. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 27. MAJ 2022 • 07:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
27. MAJ 2022 • 07:30

Center for Cybersikkerhed vurderer, at et frivilligt samarbejde teleudbyderne imellem kan medvirke til, at man ved længerevarende strømafbrydelser fortsat vil have mulighed for at ringe til 112 med mobiltelefoner.


Da strømmen røg på hele Bornholm i slutningen af februar, var det i en periode ikke muligt at ringe til blandt andet alarmcentralen 112, fordi der ikke var forbindelse til mobilnettet. Den situation skal så vidt muligt ikke opstå igen.

Det er i hvert fald målsætningen for en drøftelse, som Center for Cybersikkerhed skal have med teleselskaberne. Det fortæller presseafdelingen i Forsvarets Efterretningstjeneste til Tidende.

Center for Cybersikkerhed hører under Forsvarets Efterretningstjeneste og er Danmarks nationale it-sikkerhedsmyndighed.

Frivilligt samarbejde

Af et svar fra forsvarsminister Morten Bødskov (S) til folketingsmedlem Peter Juel-Jensen (V) har det fremgået, at Center for Cybersikkerhed vurderer, at Bornholm ikke ser ud til at passe til det normalbillede, teleselskaberne bruger til at beregne, hvor meget nødstrøm der er brug for til at opretholde en normal drift i tilfælde af ekstraordinære situationer. Det er på den baggrund, at centret har besluttet at tage en drøftelse med teleselskaberne.

"Det er Center for Cybersikkerheds mål, at de kommende drøftelser vil være medvirkende til, at der etableres et frivilligt samarbejde teleudbyderne imellem om mobildækning på Bornholm i tilfælde af langvarige strømafbrydelser", oplyser centret i en mail til Tidende.

I februar var strømmen væk i op til seks timer. Teleselskabernes nødstrøm holdt i to-tre timer. Det skal det frivillige samarbejde ændre på.

"Et sådan samarbejde vil – efter Center for Cybersikkerheds umiddelbare vurdering – kunne medvirke til, at borgerne ved længerevarende strømafbrydelser i videst muligt omfang fortsat vil have mulighed for at foretage mobilopkald til 112", fortæller centret.

Overvejelser om påbud

Drøftelserne parterne imellem vil blandt andet handle om udbydernes risikostyringsprocesser og nødstrømsforanstaltninger – nuværende såvel som planlagte. Første møde med teleudbyderne er planlagt til juni. Det er på nuværende tidspunkt uklart, om der er behov for flere møder med udbyderne for at belyse sagen tilstrækkeligt, fortæller Center for Cybersikkerhed.

I forsvarsministerens svar til Peter Juel-Jensen lader Center for Cybersikkerhed forstå, at det i yderste konsekvens med lovgivningen i ryggen kan påbyde teleudbyderne at inddrage nærmere angivne områder og trusler mod sikkerheden i deres risikostyringsprocesser. Det kan for eksempel være truslen mod tilgængeligheden i net og tjenester i tilfælde af strømafbrydelser på Bornholm. Et sådant påbud ligger dog ikke lige for, lader centret forstå:

”Overvejelser om, hvorvidt der vil være behov for at udstede påbud, vil bero på en konkret vurdering. Denne vurdering kan først foretages, når alle relevante oplysninger – herunder fra dialogen med udbyderne – er indsamlet til brug for sagen”.