Sådan skræmmer Bornholmslinjen mågerne væk

Sådan skræmmer Bornholmslinjen mågerne væk
Måger på taget af færgeterminalen har været et så stort problem, at Bornholmslinjens har investret i en mekanisk fugleskræmmer, der simulerer en måges advarselsskrig. Arkivfoto: Berit Hvassum
ERHVERV | Tirsdag 31. oktober 2023 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
ERHVERV | Tirsdag 31. oktober 2023 • 15:30

Rederiet har investeret i en mekanisk fugleskræmmer, fordi der har været problemer med måger på færgeterminalens tag.

At måger kan være en plage, ved man i de bornholmske havnebyer, hvor de til tider nærgående og aggressive fugle ikke går af vejen for at snuppe en isvaffel eller en pølse ud af hånden på en intetanende person. I yngletiden går de langt for at beskytte ungerne, og derfor er konflikter mellem måger og mennesker langt fra en sjældenhed.

På havnene er mågerne så talrige, at de kan genere erhvervsdrivende både til lands og til vands. Det ved man hos Bornholmslinjen. Konkret er problemet, at taget på færgeterminalen på Finlandsvej i Rønne åbenbart egner sig aldeles fremragende til redebyggeri. I hvert fald har rederiet konstateret et stort antal måger på taget.

– Mågerne holder til ovenpå terminalen. De laver reder, stopper afløb til, ødelægger tagvinduer og isolering på kølerør. Gør mågeting, fortæller pr- og kommunikationschef Jesper Maack i Bornholmslinjen til Tidende.

Lyde stresser mågerne

Derfor vil Bornholmslinjen gerne have mågerne væk fra taget. Først forsøgte det sig med drager, men det virkede ikke. Så blev der spændt wirer på kryds og tværs for at gøre det svært for mågerne at lande. De var ligeglade. Rederiet nåede også at hyre et firma til at regulere mågerne, inden en løsning blev fundet: en mekanisk fugleskræmmer.

Systemet hedder Bird Alert og fungerer på den måde, at en sensor på taget lytter efter måger. Når den registrerer to eller flere måger, afspiller den en lydfil, der simulerer en måges advarselsskrig fra en af tre højtalere på taget. Derudover afspiller systemet i faste tidsintervaller en lydfil for at stresse mågerne. Og det virker faktisk, fortæller Jesper Maack. Mågerne er væk fra taget.

– Vi kan se, at der er markant flere måger forsamlet ude på den duc d'albe, betonklods med fendere, som står i havnen, så måske er det deres nye sted, når taget er blevet for træls for dem, fortæller han.

Jesper Maack tilføjer, at mågerne ikke generer selve færgedriften. I videoen herunder kan du høre, hvordan Bird Alert-systemet lyder. 

Sag blev lukket

Sensoren ?lytter? efter måger det meste af døgnet, fra klokken 02 til 23, men systemet er kun aktivt mellem klokken 7 og 19. Oprindeligt var det fra klokken 6, men det blev ændret efter en støjmåling, der blev gennemført, fordi en borger havde klaget over de mekaniske fugleskrig. Den viste, at støjpåvirkningen ikke overstiger de vejledende støjgrænser, og sagen blev herefter lukket. Det fremgår af dagsordenen til natur-, miljø- og planudvalgets møde onsdag.

Bornholmslinjens moderselskab, Molslinjen, driver også færgedrift andre steder i landet, men mågeproblemet er øjensynligt primært et bornholmsk fænomen, i hvert fald for rederiet.

– Vi har ikke de store mågegener her i Aarhus og hører heller ikke om større problemer andre steder. Ofte er bygningerne jo heller ikke vores, som i både Køge og Ystad, hvor det er andre, som håndterer mågerne, fortæller han.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT