Populær restaurant har lukket for køkkenet: 'Det er en forfærdelig situation'

Populær restaurant har lukket for køkkenet: 'Det er en forfærdelig situation'
Det er ikke muligt at købe mad i øjeblikket hos Mikkeller i Aarsdale. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | AARSDALE | ABONNENT | 4. AUG 2022 • 15:30
NYHED | AARSDALE | ABONNENT
4. AUG 2022 • 15:30

Mikkeller sælger ikke længere mad i Aarsdale. Manglen på personale, og i særdeleshed personale med en vis kvalitet, har tvunget dem til at lukke køkkenet, lyder det fra ejeren af Mikkeller.

Øl- og restaurantkæden Mikkeller har lukket for køkkenet i deres restauration i Aarsdale.

– Vi kunne sagtens finde en form for madløsning, men det ville ikke leve op til vores standarder. Vi har fagpersonale ansat til de områder, som vi har i vores restaurationer, og hvis vi ikke kan finde det rigtige fagpersonale, så er risikoen, at kvaliteten ikke er den rigtige, siger stifter og ejer af Mikkeller, Mikkel Borg Bjergsø til Tidende.

– Vores restaurationer og barer er også der, vi viser vores brand, og derfor er det sindssygt vigtigt, at kvaliteten er ordentlig, fortæller han.

Grundet manglen på personale kan Mikkeller i Aarsdale derfor blandt andet ikke sælge deres populære burger, og de må i stedet begrænse sig til salg af øl og snacks.

– Det er en forfærdelig situation, fordi nu vil folk jo gerne ud at spise, og så kan man ikke finde personale. Vi har også rigtig mange restaurationer i København, hvor det også har været et problem, men ikke helt så stort. Udenfor storbyerne har det virkelig været svært i år, siger Mikkel Borg Bjergsø.

Kvalitet vigtigere end omsætning

Manglen på arbejdskraft i branchen er et velkendt problem, og selvom det økonomisk er problematisk ikke at kunne servere mad på en restaurant, så vil Mikkeller altid prioritere kvaliteten højere end muligheden for at tjene penge, fortæller Mikkeller-ejeren.

Derfor er han heller ikke videre optimistisk i forhold til at få mulighed for at åbne køkkenet i denne sæson, og man er derfor begyndt at udforske alternative løsninger.

– Vi har kigget lidt på eventuelt at få en lokal foodtruck ud, hvilket er en model, vi blandt andet bruger ved nogle af vores barer i USA. Det er det ret normalt, at man har folk udefra til at komme og tage sig af maddelen. Men det er heller ikke nemt, fordi det vrimler ikke med den type løsninger på Bornholm. Og de dygtige er meget eftertragtede, siger Mikkel Borg Bjergsø.

– Alle er blevet taget lidt med bukserne nede i år, fordi de sidste to år har vi haft for meget arbejdskraft på grund af nedlukningen. Lige pludselig åbner verden, og så er der ikke nogen til at tage alle de jobs, der bliver ledige.

Anmærkninger og manglende information

Det var den 18. juli, at Mikkeller på Facebook og Instagram meldte ud, at køkkenet var blevet lukket i Aarsdale. Fire dage forinden havde restauranten besøg af Fødevarestyrelsen, der i forbindelse med besøget havde nogle anmærkninger og indskærpelser i forhold til hygiejnen.

Ifølge Mikkel Borg Bjergsø havde kontrollen dog ikke indflydelse på beslutningen om at lukke køkkenet, fordi den var truffet inden besøget.

– Beslutningen var taget inden den kontrol, men det er klart, at det også er et symptom på, at vi nok ikke har det rigtige personale i vores køkken, når vi har fået de anmærkninger. Vi har klare procedurer for vores barer og restauranter, og når man får en anmærkning, skal vi selvfølgelig gøre alt for, at det bliver ændret. Men det havde ikke noget med lukningen at gøre, fortæller han.

Vores restaurationer og barer
er også der, vi viser vores brand,
og derfor er det sindssygt vigtigt,
at kvaliteten er ordentlig

Selvom køkkenet altså er lukket i øjeblikket, så kan man stadig få indtrykket af, at man stadig kan købe mad hos Mikkeller i Aarsdale. Kigger man på deres facebookside, står der nemlig stadig åbningstider for køkkenet og udover opslagene på Facebook og Instagram, er der ikke blevet meldt noget ud. Det har medvirket til, at nogle burgersultne gæster er gået forgæves.

– Hvis nogen er gået forgæves, så har vi ikke været gode nok til at informere om det, og det beklager jeg jo selvfølgelig. Det er umuligt at kommunikere det til alle, men vi tager det naturligvis til os, fordi det er det værste at skuffe folk på den måde, siger Mikkel Borg Bjergsø.

Aarsdale har høj prioritet

Nu bliver fokus for Mikkel Borg Bjergsø rettet mod, hvordan man undgår samme situation næste år.

– Vi har haft nogle virkelig gode år på Bornholm både kvalitetsmæssigt og økonomisk, og der skal vi meget gerne tilbage igen. Bornholm og Aarsdale er et af de steder, som jeg personligt elsker allermest. Det er en af mine favoritbarer ud af alle vores barer. Så det har høj prioritet for mig, at vi finder en løsning til næste år, fortæller manden bag Mikkeller.

Hvordan ser du mulighederne for at få løst problemet, så I kan sælge mad igen?

– Det er umuligt at spå om, hvordan verden ser ud næste år, men vi håber jo, at der er mere arbejdskraft. Vi kigger også på alternative løsninger. Det kunne være, at man fandt nogle lokale restauratører, der måske kunne hjælpe os med maddelen. Vi vil selvfølgelig helst drive det selv og gøre det, vi er gode til, men vi kigger allerede nu på andre modeller og har nogle følere ude, siger Mikkel Borg Bjergsø.

Var I ude i for dårlig tid i år, eller var det svært at forberede sig på?

– Når ens plan ikke lykkedes, vil man jo altid sige, at man kunne have gjort noget anderledes. Men vi vidste ikke det her, og vi kunne simpelthen ikke forudse det. Nu er vi i hvert fald meget bedre forberedt på, at der kan opstå samme situation til næste år, og så har vi et helt år til at rette op på det.

Ejer og stifter af Mikkeller, Mikkel Borg Bjergsø, har besluttet at lukke for køkkenet, så længe de ikke kan leve op til deres egne standarder. Arkivfoto: Berit Hvassum