Nu kan man betjene sig selv på tanken

Nu kan man betjene sig selv på tanken
Kameraerne aflæser varerne. Det er også muligt at bruge en stregkode-scanner. Foto: William Sonne Kaalø
ERHVERV | Onsdag 29. maj 2024 • 15:30
ERHVERV | Onsdag 29. maj 2024 • 15:30

En selvbetjeningsløsning har set dagens lys på tankstationen Circle K i Rønne. Det sker for både at gøre kundernes og personalets hverdag nemmere - og der er ikke tale om en spareproces, forsikrer butikschefen.

Placer, adskil og betal. Det er den enkle guide til kunderne på Circle K i Rønne, der vil bruge tankstationens nye selvbetjeningsløsning ved kassen. Nu er det nemlig muligt at tage varer fra hylderne og selv scanne og betale for dem - uden at tankens medarbejdere bliver inddraget i processen.

Maskinen blev sat op for en uge siden, og butikken i Rønne er en af op mod blot 20 Circle K-tankstationer i Danmark, der tilbyder Smart Checkout, som selvbetjeningsløsningen hedder.

– Jeg er meget overrasket over, hvor positivt folk tager imod det. For jeg ved godt, at når bornholmerne ser noget nyt, så går der lige et stykke tid, før man får vendt det til noget positivt. Men jeg synes faktisk, det er meget fint. Folk tør godt bruge det, siger butikschef Jacob Poulsen, da Tidende er forbi for at høre om det nye aggregat.

– Men de (kunderne, red.) er også ved at være vant til det nu. De kan også bruge det i supermarkederne og på McDonald's. Om man kan lide det eller ej, så er det den vej, det går, tilføjer butikschefen.

Jacob Poulsen viser på et generelt plan, hvordan maskinen virker.

 

'Fungerer rigtig godt'

Det er ikke Circle K i Rønne, der selv har valgt at få maskinen sat op. Det er noget, kædens hovedkontor har valgt, oplyser Jacob Poulsen.

– Der sker rigtig meget i branchen, så man vænner sig til, at der kommer rigtig mange nye ting hele tiden. Som udgangspunkt synes jeg, det fungerer rigtig godt - og jeg er mere positivt overrasket over det nu her, når det hele kører, siger han.

Onsdag formiddag er tankstationens butik ikke overrendt af kunder, og Jacob Poulsen kan derfor uden besvær vise, hvordan selvbetjeningsmaskinen virker. Han tager en Redbull-energidrik og placerer den i maskinen, som lynhurtigt aflæser varen korrekt. Butikschefen forklarer, at der fra centralt hold er taget omkring 25 billeder af alle varerne, som maskinen så kan aflæse med en kamerafunktion. Jacob Poulsen vil også gerne købe to pølsehorn, og i stedet for at kontakte personalet vælger han varen i en menu på en iPad-lignende tablet til høre for maskinen, hvorefter medarbejderne bag disken får besked om, at de skal gøre maden klar.

– Det er for at gøre vores og kundernes hverdag nemmere. Det hele går lidt hurtigere, siger Jacob Poulsen og tilføjer:

– Vi er i mange år blevet skudt i skoene, at man altid står i kø på en tankstation, fordi der skal laves mad og så videre. Nu kan man ordne det hele derfra.

Så det er ikke, fordi I bruger meget tid på at lave mad til kunderne, og så gerne vil frigøre nogle ressourcer til det?

– Det er det ikke. Men når vi står med handsker på om morgenen, hvor vi gør rent og smører morgenbrød, så er det fint, hvis kunden kan ekspedere sig selv - eventuelt med en lille vejledning.

Det er ikke, fordi I har afskediget medarbejdere?

– Nej. Det er ikke en spareproces, det her. Der selvfølgelig nogle, der siger "hvad så med personalet?" - men det er ikke en sparerunde. Det er mest for at gøre det hurtigere og nemmere for både personale og kunderne, siger Jacob Poulsen.

Jacob Poulsen viser, hvordan systemet reagerer, når man vil købe alkohol.

Personlig betjening stadig muligt

Han forklarer samtidig, at medarbejderne stadig står bag kassen og kan betjene kunderne, hvis man ønsker det. Eksempelvis kan selvbetjeningsmaskinen ikke håndtere hverken pant, lottokuponer eller brændstofbetalinger. Samtidig skal medarbejderne godkende betalingen, hvis kunden vil købe noget, der i princippet kræver ID-godkendelse - for eksempel øl.

Jacob Poulsen medgiver dog, at kunderne lige skal vænne sig til det nye selvbetjeningskoncept.

– Men tidligere i dag havde jeg lige to kunder i træk. Jeg stod lige ved siden af, men de klarede sig selv. Så det skal nok blive godt, siger butikschefen.


– Jeg er meget overrasket over, hvor positivt folk tager imod det, siger Jacob Poulsen. Foto: William Sonne Kaalø

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT