Selvom det pludselig er gået stærkt, er Lotte Kohrtz overbevist om, at timingen er perfekt.
– I alle de år, vi er kommet her, er der ejendomme, der er blevet handlet, så vi har jo fulgt lidt med. De seneste år har vi mere og mere fået fornemmelsen af, at ting blev solgt for næsen af os. For eksempel da Stammershalle blev solgt, der tænkte vi, var det noget, vi kunne have gjort. Men det er først nu, vi er det rigtige sted i livet. Andrea har sabbatår, jeg er 54. Og det er jo også sådan, med sådan noget her, at man skal have energien til det, siger Lotte Kohrtz, der i højsæsonen arbejder 12 timer i døgnet.
Timingen er også god i forhold til markedet, vurderer Simon Kohrtz. Det skyldes især tre forhold.
– For det første er der corona, som har gjort, at mange har genopdaget Danmark som ferieland. Og så var der i forvejen en hype omkring Bornholm, som ikke havde noget med lockdown at gøre.
Folkemødet er selvfølgelig en faktor, men også fordi Bornholm ifølge Simon Kohrtz har været god til at markedsføre sig selv som en ø med fødevarer af høj kvalitet. For eksempel lakrids, karameller, rapsolie, sirup, havtorn og mikrobryggerier, grovkiks og Sct Clemens Ost.
– I stedet for at markedsføre hver for sig, er det blevet brandet som en bornholmsk ting, siger Simon Kohrtz.