Lokale medier hårdt spændt for: Tidendes strategi ser ud til at bære frugt

Lokale medier hårdt spændt for: Tidendes strategi ser ud til at bære frugt
Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 29. MAR 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
29. MAR 2023 • 05:30

Der er klap på skulderen og lykønskninger fra medieforskeren og fra formanden for Dansk Journalistforbund - for lokaler medier har ikke nemt ved at lave overskud.

Det er en god historie, slår medieforsker fra Roskilde Universitet, Mark Ørsten fast, da Tidende ringer for at spørge, om det bare er os selv, eller om det virkelig er en fantastisk succeshistorie, at det er lykkedes at skabe et overskud på avisen.

Han forklarer, at den virkelighed der er i mediebranchen lige nu er, at mange regionale og lokale aviser kæmper med omsætningen.

– Der er og har været fyringsrunder mange steder. Så ikke alene er der et overskud, der er heller ikke et millionunderskud som der har været tre år i træk, så det tyder på, at man har vendt en udvikling ved at lægge en ny strategi, siger han.

Han mener, at det at den nye strategi tilsyneladende bærer frugt og i sidste ende giver overskud er et udtryk for, at det stadig kan lade sig gøre at få en virksomhed, der laver uafhængig lokaljournalistik, til at køre rundt.

– Men man skal være dygtig for at finde ud af, hvordan man tjener sit lokalområde. Det kan man gøre på mange forskellige måder, men det her viser jo, at der er en mulighed for at vende en ellers dårlig udvikling, forklarer han.

Han tror dog ikke, at krisen er ovre med det positive resultat. Både fordi verden lige nu er mere utilregnelig end den plejer at være, men også fordi koden til at lave en forretning, der løber rundt sandsynligvis er ved hele tiden at opdatere.

– Når man kan bevise små succestrin, så kan man også blive bedre til at bevæge sig i den rigtige retning. Så det er ikke tid til at tage på ferie eller hvile på laurbærene - man kan måske sige, at det er en retning for fremtiden.

Han mener, at lokalmedier generelt er mere udfordrede end de landsdækkende medier.

– Det er flot, for det er generelt svært at være lokalmedie. Der er færre læsere, så det er en mere skrøbelig forretning i forhold til, hvis man kunne sælge sit produkt til hele Danmark, uddyber han.

En solstråle

Han bakkes op af formand for Dansk Journalistforbund, Tine Johansen, som lægger ud med en stor lykønskning.

– Det kan godt være, at det ser ud som et lille overskud, men det et overskud. Det er en solstrålehistorie.

– Det er desværre ikke så ofte, jeg har mulighed for at ønske tillykke. Særligt må vi jo sige, at de lokale og regionale medier i Danmark er hårdt spændt for. Det er dybt problematisk og bekymrende, fortæller hun.

– Både for medierne, men også for vores demokrati, fordi de lokale og regionale medier simpelthen spiller en vigtig rolle - med at klæde bornholmerne på til at deltage i deres lokaldemokrati, ved at stille spørgsmål på vegne af borgerne og skildre det nære liv. Det kan ikke erstattes af Twitter, Facebook og diverse mediegiganter, mener hun.

Hun er bekymret for de mange nedskæringsrunder, der foregår på lokale og regionale medier, for det kan blive en dårlig spiral, hvis der laves et dårligere produkt, fordi der er færre medarbejdere.

– Så vil folk ikke abonnere på det produkt, og så skal man skære igen, forklarer hun.

Hun ser frem imod, at det nye medieforlig, som havde flertal i Folketinget inden valget, forhåbentlig snart bliver stemt igennem, så flere lokalaviser kan opleve at have sorte tal på bundlinjen.

– Vi ved, at hele det politiske spektrum er enige i, at lokale og regionale medier skal have en ekstra håndsrækning. Det skal bare lige blive til lov og penge, der kan sendes ud til medierne, siger hun.

Til den tid opfordrer hun til, at Tidende bruger den ekstra håndsrækning på at udvikle sig videre, så fremtidens mediebrugere - de unge - også oplever mediet som et attraktivt tilbud. Det er nemlig det, der generelt er brug for blandt lokale og regionale medier, mener hun.