Tidende har i 2022 stoppet distributionen af tilbudsaviser, effektiviseret distributionsforretningen, sammenlagt ugeavisen Bornholm med dagbladet Bornholms Tidende, effektiviseret al produktion og udviklet abonnementsforretningen. Det har skabt markant færre udgifter og øget omsætningen på både annoncer og abonnementer i og på dagbladet.
– Vi er meget stolte af den turn around, vi har sat i søen på Tidende. Det har været en kæmpe ændring for bude, sælgere, administration og redaktion. Det har krævet en stor indsats fra alle, og det giver nu et nødvendigt positivt resultat, siger bestyrelsesformand Peter Brandt Koefoed om året, der er gået.
Last og brast
Han fremhæver, at specielt annoncører og abonnenter har æren for Bornholms Tidendes positive resultat.
– Æren for det gode resultat skyldes i den grad, at abonnenterne trods forbrugerkrisen har stået last og brast med Tidende, og annoncørerne fortsat bruger Bornholms dagblad på print og net til at kommunikere med kunderne på Bornholm, siger formanden.
Bornholms Tidende er i 2022 faldet med 162 betalende abonnenter svarende til 2,7 procent. Det er en markant opbremsning i forhold til de seneste 14 års fald på gennemsnitligt 500 abonnenter pr. år. Samtidig har 2022 budt på en mærkbar vækst i den digital brug af Tidende.dk og en øget efterspørgsel på kombi-weekendabonnementet med fuld digital adgang hele ugen og den store weekendavis leveret i aviskassen sammen med Berlingske Tidende om lørdagen.
– Det har været en stor omstilling for alle på og omkring Tidende, som langtfra har været nem eller er slut. Den markant bedre drift er et resultat af indsatsen, og det er vi rigtig stolte af, siger chefredaktør og direktør Kristoffer Gravgaard.