Købmanden i København er åben: 'Vi er leveringsdygtige i alt fra Bornholm'

Købmanden i København er åben: 'Vi er leveringsdygtige i alt fra Bornholm'
Med et klip i en pølsesnor åbnede Georg Julin onsdag den nye butik. Privatfoto
NYHED | KØBENHAVN | ABONNENT | 1. FEB 2023 • 19:35
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | KØBENHAVN | ABONNENT
1. FEB 2023 • 19:35

Bornholms nye kulinariske udstillingsvindue i hovedstadens torvehaller blev indviet onsdag.

De bornholmske varer er efter nogle års fravær tilbage i Torvehallerne, et af Københavns vigtigste madmekkaer. De røde skilte med ”KJÖMMAJN” skrevet med store bogstaver hænger i Hal 1 over for Den Kinesiske Købmand og fiskebutikken Hav, hvis maritime dufte harmonerer ganske godt med det bornholmske, hvis nye fødevareflagskib er mere lugtneutralt.

Onsdag formiddag tog ”Den Bornholmske Kjömmajn” imod de første kunder. Initiativtager er Susanne Bloch, der til daglig driver Pastariget syd for Svaneke. Hun håber, at den nye butik kan give et rygstød for de bornholmske produkter til maven og ganen.

– Det er ikke os, der bare åbner en butik for at åbne en butik. Vores vision er, at vi vil sætte Bornholm på landkortet, fortæller Susanne Bloch, da Tidende kigger forbi.

I mange år lå der en bornholmsk butik i Torvehallerne. Den lukkede for tre år siden, og det faldt sammen med bortfaldet af traditionen omkring Juleskibet, som Susanne Bloch holdt meget af. Det er hendes forhåbning, at den nye købmand kan overtage rollen som et samlingspunkt omkring bornholmske fødevarer.

Indvielsen fandt sted ved 14-tiden, og det symbolske snoreklip stod Georg Julin for. Han var med til at udvikle fødevarefortællingen i 00’erne, hvor han blev udpeget som fødevareambassadør og med EU-støtte i ryggen var med til at stable Gourmet Bornholm på benene. Susanne Bloch fandt det derfor oplagt, at den tidligere ambassadør, der i sin tid inspirerede hende til at hoppe med på madbølgen og eksperimentere med pastaproduktion, ”officielt åbnede Bornholms uofficielle fødevareambassade”, som hun betegner den 12 kvadratmeter store købmandsbutik.

Georg Julin er glad for at kunne støtte det nye initiativ, som ligger i naturlig forlængelse af den indsats, han for næsten 20 år siden gjorde for at forene Bornholms dengang væsentligt færre fødevareproducenter om en fælles markedsføring.

– Jeg husker de producenter, der var med i starten. Det var deres omstillingsparathed, der var skyld i succesen, siger Georg Julin.

Linnea Bloch (tv.) bliver den daglige leder af den lille købmand. Blandt de andre ansatte er Frederik Jensen og Marianne Jensen. Foto: Jakob Nørmark

En bred kolonialforretning

Han fremhæver købmandsbutikkens brede udvalg på hylderne og i kølemontren, og suppleret af de arrangementer, som stadeholderne planlægger at afvikle med jævne mellemrum, tror han, at butikken kan blive et fint udstillingsvindue, der – også uden Destinations Bornholms medvirken – kan bidrage til at lokke flere feriegæster østpå.

Købmandsbutikken har et så omfattende udbud af bornholmske drikke- og fødevarer, at det ikke er muligt at liste alle producenterne op her. Der føres også varer, som ikke normalt befinder sig i supermarkedernes delikatesseafdeling – som den navnkundige fiskekonserves, der ikke længere produceres på Bornholm, eller leverpostejen fra Bornholmerslagteren.

– Det her er en købmandsbutik – en kolonialforretning, så vi har alle med. Det skal være københavnernes foretrukne bornholmske indkøbsbutik, understreger Susanne Bloch.

– Vi er leveringsdygtige i alt fra Bornholm, tilføjer hun.

Susanne Bloch (tv.) havde inviteret tidligere fødevareambassadør Georg Julin til at holde en tale og forestå indvielsen af Den Bornholmske Kjömmajn. Foto: Jakob Nørmark


Der kommer friske forsyninger af varer hver onsdag, og hvis man som kunde går med ønsker uden for sortimentet, er det muligt at bestille produkter hjem fra en bestillingsliste, hvis man er ude mindst et par dage i forvejen.

Borngros er købmandsbutikkens primære samarbejdspartner, og Susanne Bloch tilskriver distributøren en del af æren for, at det kan lade sig gøre at samle så mange bornholmske varer – både i de københavnske torvehaller og på de bornholmske supermarkeders hylder med lokale specialiteter.

Susanne Bloch bor på Bornholm og planlægger at være i Torvehallerne en gang om ugen. Den daglige drift af staden har hendes datter, Linnea, ansvaret for, og derudover er der ansat en håndfuld medarbejdere til at servicere kunderne. Målgruppen er først og fremmest københavnerne, og i mindre grad de mange turister, der lægger vejen forbi Torvehallerne, der ligger et par minutters gang fra Nørreport. Mange af de potentielle kunder kiggede forbi i løbet af onsdagen, og Susanne Bloch går ind til det nye projekt med en god fornemmelse i maven.

– ”Ej, hvor har vi savnet jer”, kommer de og siger til os. Så vi er overbeviste om, at der er plads til os, siger hun.

Et lille udpluk af varerne hos købmanden.