I 2023 tog Sissel en stor beslutning - nu fordobler hun

I 2023 tog Sissel en stor beslutning - nu fordobler hun
Der følger altid et håndskrevet kort med, når man får en pakke fra Blomsterverden.dk. Foto: Sarah Thun Kristensen
TOPNYHED | ERHVERV | Tirsdag 17. december 2024 • 05:30
TOPNYHED | ERHVERV | Tirsdag 17. december 2024 • 05:30

En spændende udvidelse af ejerkredsen har givet stor vækst, og derfor har Sissel Thuesen Jensen ledt efter nye og større lokaler. Nu bygges der nyt på Møbelfabrikken for at give plads til de store ambitioner.

Der er ikke mange blomsterløg tilbage i kasserne på det kolde lager på bagsiden af Møbelfabrikken. Her har Sissel Thuesen Jensen små 500 kvadratmeter fordelt på ét stort rum og nogle små.

Her har hun holdt til med webshoppen Blomsterverden siden 2017. Dengang var det et stort skridt at træde ind i de store lagerfaciliteter, men her syv år senere er der brug for at flytte.

– Jeg har behov for mere plads, for det er ikke rigtig funktionelt. Vi har flere små rum, og det fungerer ikke i forhold til logistikken, forklarer hun, da Tidende kigger forbi på lageret.

Vi skal tale om virksomhedens flytning til nye lagerfaciliteter på næsten 1.200 kvadratmeter. Det går løs et par måneder inde i det nye år, men der bliver ikke brug for at trække de store flyttecontainere frem, for det nye lager ligger bare en spytklat derfra.

– Vi har måttet se os om efter noget andet, men heldigvis var de så enormt søde hos Møbelfabrikken, at de gerne vil imødekomme et ønske fra os om en mere funktionel løsning, så der bliver simpelthen bygget en ny hal her, fortæller hun.

Hallen er altså ikke Sissel Thuesen Jensens projekt. Det er Møbelfabrikken, der bygger og så står hun klar til at leje lokalerne, når de er færdige. Alt det der med, at hun har manglet plads de seneste år, vender vi stærkt tilbage til.

De nye lokaler er en kombination af en gammel hal, der er blevet gennemrenoveret, isoleret og har fået nyt tag, og så en spritny hal, der rejser sig lige udenfor døren. Her kan man køre rundt med en truck og pakke ordrene langt nemmere, end man kan i de nuværende lokaler.



Det nye lager er endnu ikke helt færdigbygget, men reolerne skal stå klar den 1. februar, når forårets 350.000 løg ankommer. Foto: Sarah Thun Kristensen

 

Pakkede løg i hånden

Ordrene består af blomsterløg, frø, knolder, barrodsplanter og haveredskaber; kort sagt, alle de ting, man kan købe i et plantecenter.

Hos Blomsterverden er der imidlertid ingen jord, for det er en webshop, hvor varerne bliver pakket i kasser og sendt til kunder i hele Europa.

– Jeg har været i gang i 20 år, så det er ikke fordi, vi er helt nye, men vi er ligesom blevet større og større, fortæller Sissel Thuesen Jensen.

Hun startede virksomheden, mens hun boede i København. Så flyttede hun til Bølshavn, hvor hun håndpakkede blomsterløgene og sendte dem afsted fra privaten.

– Så blev det til lidt mere, og så flyttede vi til Snogebæk, der hvor vi nu har Mollys. Det var så stort, for jeg flyttede ud af privaten og fik min første ansatte, husker hun tilbage.

I 2014 flyttede hun videre til den gamle bank i Svaneke. Her måtte alle kasserne bæres igennem et vindfang og opad trapperne, fortæller hun.

– Men det kunne vi dengang, og vi synes, det var så fedt, at vi i det hele taget var kommet dertil. Og så i 2017 flyttede vi til lageret her i Nexø. Så vi er vækstet lidt hele tiden.

Elsker folk bare at købe blomster på nettet?

– Nej, man det er det, vi har været med til at lære dem. De vil have et større og større udvalg, og det kan de ikke finde på planteskolerne eller hos Coop. Så kan man måske finde 12 forskellige arter - men vi har 300, forklarer hun og slår ud med armen på det kølige lager.

Hun viser en kasse med løg, der er pakket i tynde svejse-lukkede plastikposer med åndehuller i.

– Tidligere fik vi bare store kasser med løse løg, der skulle pakkes her i hånden. Det var sådan, jeg begyndte, og sådan har det været indtil for halvandet år siden. Men nu bliver poserne pakket på maskine i Holland, inden de bliver sendt hertil.

– Det er dejligt og smart, for nu kan vi klare mange flere ordrer.


 

 

Har vendt hver en sten

Blomsterverden har nemlig også udvidet med eget pakkeri i Holland.

Udvidelserne og effektiviseringen har sin rod i en stor beslutning, Sissel Thuesen Jensen tog for halvandet år siden, som har medført kraftige ændringer i virksomhedsstrukturen. Her blev hendes 28-årige datter Frederikke Thuesen og dennes jævnaldrende kæreste nemlig medejere af virksomheden.

– Der var mange ting, der ikke var blevet ændret i de seneste 15-18 år, så der har været behov for at støve det hele af; alle regler, vaner og indkøbsrutiner, forklarer hun.

Selvom hun altid har været glad for den måde webshoppen kørte, så oplevede hun nemlig, at hun havde fået indarbejdet nogle vaner, som ikke gav det optimale resultat, men som hun heller ikke selv evnede at rydde ud i.

– Men de unge har gjort et fantastisk stykke arbejde. De har vendt hver eneste lille ting for at undersøge, om der er en bedre løsning, fortæller hun med både beundring og stolthed i stemmen.

I den seneste tid har der derfor være mange nye systemer, og så er virksomheden begyndt at arbejde mere internationalt. Det er de ændringer, der er begyndt at slå igennem nu.

– De begyndte at kigge videre udover Danmarks og Sveriges grænser, og det betyder, at vi nu har et helt andet kundegrundlag.

Mange kameler at sluge

For Sissel Thuesen Jensen har det været vigtigt at lægge gode byggesten til fremtiden. Derfor er hun ikke i tvivl om, at det har været godt at få nye kræfter ind i virksomheden - selvom det også har været udfordrende.

– Men man skal jo ikke sige, at der ikke har været mange kameler at sluge, smiler hun sigende.

– Jeg er vant til at være eneejer, men nu er vi flere. Selvom jeg sidder på majoriteten, så er det slet og ret deres cadeau, at vi er her i dag. At vi ekspanderer, så vi er blevet nødt til at finde mere plads.

Efter de mange ændringer begyndte ordrene nemlig at komme mere talstærkt, end hun tidligere har været vant til. Måske fordi hun sammen med de nye ejere besluttede at gå ind i Sverige, som begynder at være et større marked for dem, end Danmark.

– Og så er vi gået ind i Finland, Tyskland og vi er på vej med en EU-shop, som er på engelsk, og så kan vi sende til hele Europa, forklarer hun.

Det er et stort logistisk stykke arbejde, at skulle sende mange kilometer i flere forskellige retninger, og det kræver, at der er noget at sælge af. Derfor er datteren og svigersønnen nærmest mere i Holland, hvor virksomhedens leverandører holder til, end de er i Danmark.

– Man skal finde melodien, hvis man vil blande firma og familie, smiler Sissel Thuesen Jensen, som indrømmer at hun faktisk synes det er nemmere at arbejde sammen med sin svigersøn, end med sin egen datter.

Til gengæld giver det en ny respekt mor og datter imellem, når de oplever virksomhedens opture og nedture sammen.

– Men det er helt klart noget andet at stå på ski sammen, end at løse en konflikt, hvor der er en masse økonomi i det. Det er nogle forskellige roller, men jeg vil til enhver tid opfordre alle andre til at få unge ind i virksomheden. Det har bare gjort alt for mig. Vi havde slet ikke været på det her niveau, hvis det ikke var for dem.


 

 

40.000 pakker

I løbet af højsæsonen, som særligt er i foråret, når haven skal plantes til, bliver der sendt omkring 40.000 pakker ud til kunderne i løbet af en måned.

Det tal er Sissel Thuesen Jensen mere end tilfreds med, og hun går ikke og drømmer om at vokse endnu mere eksplosivt i løbet af det næste års tid, men de nye faciliteter giver mulighed for en bedre logistik - og det giver en bedre bundlinje.

– Noget af det vigtigste i en webshop er, at det er nemt at pakke en pakke og sende den afsted. Det kræver, at der er styr på emballagen, og at den mindste detalje er i orden, så man kan sørge for at kunderne kommer igen og igen og igen, understreger hun.

Men det seneste år har virksomheden været "helt sprængt", som hun siger. Og mængden af pakker kan ikke længere sendes afsted fra det nuværende lager.

– Det ville ikke gå en sæson til. Især ikke, når vi tilføjer Tyskland og EU-shoppen, så udvidelsen var absolut nødvendig.

Det er svært at sætte et nøjagtigt tal på, hvor mange ansatte der er, for selvom det slet ikke har noget med turisme at gøre, så er blomster også en sæsonforretning.

– Vi har tre måneder om foråret og to om efteråret, hvor vi har behov for mange medarbejdere. Med det er jo perfekt, for turistsæsonen begynder lige, når vi slipper vores medarbejdere.

I foråret var der mellem 15 og 20 timelønnede ansatte, som pakkede og sendte afsted. På det nye lager, er det dog planen, at der kun skal være 10-12 sæsonansatte, fordi arbejdsopgaverne skal effektiviseres.

– Vi har haft nogle problemer med vores lagersystem, fordi logistikken har været elendig, og så pakkede vi for langsomt og gik for langt. Det blev for vanskeligt og for lidt effektivt.

En håndskrevet hilsen

Selvom den lille webshop med de unges hjælp for alvor er flyttet hjemmefra, så kan Sissel Thuesen Jensen dog stadig genkende sit hjerteprojekt fra stuen i Bølshavn.

– Vi skriver fortsat et postkort med en personlig hilsen til hver enkelt kunde. Den der pakker kan skrive det, de har lyst til - måske god påske, god tur i haven eller sådan noget.

Ligesom de håndskrevne postkort har været en del af forretningen hele vejen igennem, så medfølger også den udførlige vejledning, der får kunderne til at lykkes med deres blomster og vende tilbage til webshoppen efter endnu flere til næste år.

– Vi går enormt meget op i detaljen, for det er der vi kan skille os ud. Kunden skal mærke at de betyder noget for os, for det gør de. Uden kunder kunne vi ikke løbe rundt.

Hun er sikker på, at kunderne kan mærke, at der bliver sat pris på dem, for der er en rigtig høj procentdel, der vender tilbage år efter år. Det er noget, hun ved, fordi de i virksomheden er begyndt at analysere på tallene.

De har også netop lanceret ny hjemmeside med billeder taget i testhaven i Snogebæk

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT