Hoteldirektøren tror på et hop i omsætningen uden for sæsonen

Hoteldirektøren tror på et hop i omsætningen uden for sæsonen
Tina Ebbesen Jensen (leder af wellness-afdelingen på Griffen Spahotel), Trine Richter (adm. direktør i Bornholms Hotels) og Martin Løschenkohl Jensen (hoteldirektør) i et nyt, specialbygget møbel i spaområdet. Foto: Torben Østergaard Møller
ERHVERV | Lørdag 23. marts 2024 • 05:30
ERHVERV | Lørdag 23. marts 2024 • 05:30

Griffen Spahotel under Bornholm Hotels har fået opgraderet sit spa- og wellnessområde og producerer nu også en stor del af sin egen strøm. Direktør Trine Richter fortæller om en omsætning i januar på sine tre hoteller, som aldrig har været større.

Trine Richter har som administrerende direktør i Bornholm Hotels en finger med i spillet i alt, hvad der foregår på de tre Rønne-hoteller Hotel GSH, Fredensborg Badehotel og Griffen Spahotel, og hun kan ikke lade være med at udvise autentisk og ægte glæde, når hun oplever tingene udvikle sig.

Om det så bare er nogle trælister, der fastholder et skilt på en væg her på granitmuren nede i spaområdet på Griffen Spahotel, så lyser øjnene op, mens hun fortæller om, hvordan de skam er lokalt designet og produceret til lige netop den funktion, de her fået, idet skiltene oplyser om, at her er der behandlingsrum, hvor man eksempelvis kan modtage en ansigtsmassage.

Og det gælder for alle tiltag på hotellerne, oplyser hun, at de så vidt muligt er lokalt designet og produceret af lokale håndværkere.

Sin forretningsmodel for hotellerne kan hun også hurtigt redegøre for:

Stort set alt, hvad der bliver tjent, bliver geninvesteret i opgradering af dem, og lige nu har hotellet, hvor vi aktuelt står nede i kælderområdet – som dog ikke er mere kælder, end at her er udsyn til både Nordre Kystvej og Østersøen samt det udendørs spaområde – fået en omgang.

Onsdag var der afleveringsforretning i forhold til det store projekt, som i et stykke tid har været i gang med at lægge nyt tag på og etablere solpaneler, hvilket betyder, at store dele af året producerer hotellet sin egen strøm, og nu er også spaområdet altså færdigt i forhold til, at det er blevet opgraderet.

Det er blandt andet vigtigt set i lyset af direktørens ønske om at udvide hotellernes sæson hen over efterår og vinter. For hvor Griffen tidligere var lukket om vinteren, har hun stået for at sadle om, således at her er helårsåbent, mens i stedet Fredensborg Badehotel lukker ned, forklarer hun, som indførte dette årsskema, da hun overtog driften i 2017.

– Det, synes vi, giver mere mening, men vi har da også investeret i en swimmingpool på Fredensborg, som vi indviede sidste år. På den måde har vi gjort det endnu mere lækkert for de gæster, som gerne vil gå rundt med en gin og tonic eller et glas champagne i hånden og hygge sig. De findes, og de gør det, siger hun.



Tina Ebbesen Jensen i et af de nye behandlingsrum. Foto: Torben Østergaard Møller

 

Champagnepool

Men hoteldirektøren syntes altså, at det nu også var tid til at give Griffen en ordentlig omgang. Udtrykket i lokalerne er blandt andet blevet blødere og mere lækkert, forklarer hun.

– Vi har fået nye møbler, her er blevet malet, vi har indrettet en spashop med alle mulige lækre produkter, og vi har med glasvægge fået skærmet nogle rum af i forhold til poolen, så her er rarere at være. Også udenfor har vi nogle tiltag på vej, men dem kan vi først gennemføre til efteråret, når her ikke er så mange gæster. Blandt andet vil vi etablere en ny champagnepool, siger hun.

Og ja, det refererer til, at man kan nyde et glas champagne i poolen, men også til, at det er nogle særlige bobler, der i en pool af den art forkæler kroppen, for ved en særlig teknik, som inkluderer nogle pimpsten, bliver boblerne ekstra bløde.

Ikke mindst en opbygning af et møbel i flere plateauer, som man kan sidde på nede i rummet ud mod Nordre Kystvej, er hun glad for. Det er - naturligvis - specialdesignet og -bygget af lokale håndværkere, og til forskel fra tidligere kan man nu sidde og kigge ud ad vinduet med udsigt til Østersøen, med mindre man gennem den nyetablerede glasvæg holder øje med svømmebassinet her i kælderen.

Det åbnede sammen med hele wellnessområdet oprindeligt i 2010, hvor skuespiller med mere Anne Marie Helger bidrog til fornøjelserne med en åbningstale. Siden har driften hernede været udliciteret, men nu har Trine Richter altså fået det hele shinet op og tager det samtidig tilbage under sine vinger, idet hun har ansat en ansvarlig for de tilbud her er om massage, sauna – både traditionel og infrarød – skønheds- og ansigtsbehandlinger, salg af produkter, som er gode for hud og hår med mere.

– Det er et bredt udvalg af behandlinger, vi nu tilbyder, siger Tina Ebbesen Jensen, som kommer til at stå for tiltagene i wellnessområdet her på hotellet.

Hun er uddannet kosmetolog og har gennem 20 år haft en virksomhed, som beskæftigede sig med den slags i Silkeborg, men flyttede med sin familie til Bornholm for tre år siden og åbnede en selvstændig afdeling i Allinge.

– Men så blev jeg kontaktet af Pernille Holmberg, som er hotelchef her, og af Trine – og de lokkede mig lidt, haha, ler hun.

– Og så blev jeg fristet. Jeg må også sige, at jeg siden, vi flyttede her til øen, lidt har savnet det team, jeg havde i Silkeborg, for jeg arbejdede alene på min klinik i Allinge. Jeg savnede simpelthen nogle kolleger, så i februar tiltrådte jeg her, siger hun og betoner i øvrigt, at man ikke behøver bo på hotellet for at besøge spa-området eller købe sig til behandlinger.

Her er det hele tilgængeligt for alle interesserede.



Tina Ebbesen Jensen står for wellnessafdelingen og er glad for den nye spa-shop. Foto: Torben Østergaard Møller

 

Travleste januar

De her forskellige tiltag, Trine, ser du vel også som en mulighed for at udvide sæsonen på hotellet?

– Ja, nu er her så lækkert, og der kommer jo mere til. Man kan sige at vi har nået next level, som også inkluderer mere faglig kompetence, hvor vi bedre kan styre hele processen i de tilbud, vi har, siger Trine Richter.

Bornholm Hotels bevæger sig da også i den rigtige retning, slår hotellernes øverste direktør fast.

– Vi har de seneste seks uger haft lukket her på Griffen, fordi vi skulle have lagt det sidste af taget og har knoklet på hernede i vores wellness-faciliteter, men jeg kan allerede nu se, at mange af de tiltag, vi har lavet de seneste par år, har givet mening. Vi har haft den travleste januar med den højeste omsætning nogensinde i virksomhedens historie på de tre hoteller tilsammen. Fredensborg har været sæsonlukket, men der har vi jo GSH til møder og konferencer, siger hun.

– I februar er der bredt set over landet vinterferie i forskellige uger, så der mangler vi typisk erhvervsgæsterne, men alligevel har vi haft mange overnatninger, for så er gæsterne begyndt at komme her på Griffen. Det er noget af det gode ved vores klart definerede koncepter, hvor vi har badehotellet, erhvervshotellet og så her på Griffen, hvor vi har spa og faktisk lidt af det hele. Her er jo 138 værelser, og vi har oplevet udsolgt nogle dage i både februar og marts samtidig med, at alle mødelokaler var i funktion på GSH.

– Så udviklingen med mere aktivitet og flere gæster uden for sæsonen er allerede i gang, og jeg tror på, at vi kan drive det endnu videre. Jeg tror, vi vil se et hop mere i efteråret og vinteren. Og nu kan jeg jo med et stort smil markedsføre det her og sige, at vi har en superlækker spa- og wellnessafdeling, siger Trine Richter.



Den nye spa-shop. Foto: Torben Østergaard Møller

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT