Grønbechs Hotel sat til salg
Grønbechs Hotel er sat til salg for 14,5 millioner kroner. Foto: Jacob Jepsen

TURISME | ALLINGE | GRATIS
31. AUG 2021 • 08:00
Niels Vesterlund Mathiesen
Journalist

Grønbechs Hotel sat til salg

Vil du købe et moderniseret og kendt hotel? Nu har du muligheden, for Grønbechs Hotel i Allinge er sat til salg. Det blev senest moderniseret i 2015, efter at Altinget og Mandag Morgen købte det i 2014, og nu skal det altså sælges. For 14,5 millioner kroner kan hotellet blive dit, og med i prisen følger naboejendommen Nørregade 12.

For de 14,5 millioner kroner får man et hotel med 23 værelser foruden restaurant Vilhelm med tilhørende nyindrettet, moderne køkken. Dertil en rummelig gårdhave og tilhørende personalebolig med lagerplads. Et lille sjovt faktum om hotellet er, at alle værelser er opkaldt efter statsministre gennem tiden, hvoraf flere har overnattet i ”deres” værelse.

Køber man hotellet, køber man også en forretning, der har gjort det bedre år for år, fortæller Christoph Nørgaard, der er koncernchef for Alrow Media, der ejer Altinget og Mandag Morgen og altså nu sælger koncernens hotel.

– Vi ser med glæde tilbage på syv sæsoner med stigende belægning. Bornholms turisme er inde i en rivende udvikling, og det oplevede vi så sent som denne sommer med et udsolgt hotel.

– Det er med mange følelser indblandet, at vi sælger det. Der er tårer i det ene øje og afklaring i det andet øje, siger Christoph Nørgaard.

Strategisk hotel og salg

I 2014 købte Rasmus Nielsen, der er udgiver af Altinget og Mandag Morgen, Grønbechs Hotel. Det gjorde han som led i en strategi, hvor man ville bruge hotellet som ramme for den politiske samtale både på Folkemødet og i det hele taget. Hotellet har gennem alle årene været brugt af Altinget som konferencehotel, til turisme og restaurant samt naturligvis til en stribe arrangementer under Folkemødet.

Nu skal det dog sælges, da Altinget og Mandag Morgen 'ikke er en virksomhed, der driver hoteller.' I hvert fald ikke mere. Selvom det er gået godt, er det ikke nogen hemmelighed, at det tager meget tid at drive et hotel, og den tid skal bruges på deres oprindelige virksomhed: Medier. Salget er derfor et resultat af og et led i en mere fokuseret strategi i virksomheden, fortæller Christoph Nørgaard.

– Man kan sige, at når man står på hotellet, så kommer der mange følelser op i én. Vi elsker at være der. Men vi er en medievirksomhed, så vi skal bruge vores tid på medier i vækst. Og det at drive et hotel, det er et fuldtidsarbejde, og den tid vil vi gerne bruge på vores medievirksomhed. Det er for at få skabt et tydeligere fokus på vores medieforretning, at vi sælger.

Hvad kan man egentlig få for 14,5 millioner?

Den ansvarlige sælger af hotellet er Carsten Schou, der er indehaver af EDC Bornholmerbo. Det er også ham, der har prissat hotellet.

– Der er tale om et veldrevet hotel med en størrelse, beliggenhed og potentiale, der gør det til en attraktiv investering for den rette køber. Og så gør det jo heller ikke noget, at det hele besidder lokal charme i en moderne udformning, siger Carsten Schou.

Selvom Altinget og Mandag Morgen forventer at sælge hotellet, er det ikke et endegyldigt farvel til Bornholm. Man har fortsat planer om at deltage i fremtidige folkemøder.

– Altinget og Mandag Morgen har alle årene været en aktiv medskaber af Folkemødet i Allinge, og salget af Grønbechs Hotel ændrer ikke på dette. Vores strategi er fortsat aktivt at deltage på Folkemødet i 2022 med events i vores gård ved Christiansborg, på Grønbechs Hotel og forhåbentligt også de følgende år sammen med en ny ejer, siger koncernchefen.



Flere nyheder