Skal ikke være dyrere
Peter Christiansen har heller ikke som sådan travlt med at få hentet den nye robuste egenkapital hjem. Det må gerne tage mellem fem og 10 år, og derfor ønsker han også at være lydhør, når nogen vil tale om, hvor skoen trykker, så de bedste løsninger kan findes.
Det er nemlig vigtigt, at der fortsat er plads til alle på Folkemødet, og der er blandt andet et håb om, at der en dag vil være et bornholmertorv, hvor lokale virksomheder kan vise sig frem. Det bliver selvfølgelig ikke gratis, men han håber på, at der igennem dialog kan findes en måde at få det op at køre.
Direktøren understreger, at den voksende egenkapital ikke skal tjenes hjem på gebyrer fra de lokale virksomheder.
– Der kommer ikke til at lægge det i det, at det bliver dyrere at have en madbod eller at leje en scene, fortæller han.
At leje en plads på Folkemødets egne scener koster mellem 12.000 og 16.000 kroner, medmindre man får en af de mellem 50 og 60 fripladser, der er tiltænkt organisationer med lav likviditet.
De stædigt svirrende rygter om ekstreme priser for sceneplads må altså tilskrives andre aktører. Peter Christiansen kan ikke afvise, at lejerne af nogle af de øvrige scener lejer ud for højere beløb, men det er altså ikke den slags tricks, der skal skaffe foreningen en sund økonomi.
Hvis alt går vel, så er Folkemødet sikret med en solid egenkapital om nogle år, og hvad et eventuelt overskud skal bruges på herefter, det er stadig uvist.
– Det kan være, at vi skal opgradere med nogle investeringer, måske give noget tilbage til Allinge i form af nogle permanente installationer, eller at vi skal sænke priserne på at leje noget, remser han op.
Han håber desuden, at fremtiden byder på en ny hovedscene, og han forestiller sig, at Folkemødet engang i fremtiden ejer nogle telte selv, som kan bygges op og skabe mere variation.