Ellys velkendte ry skal trække: Nyt spisested

Der er ny restaurant på vej i Olsker, hvor de to ejere af Øens El og Energi nu giver sig i kast med restaurationsbranchen. Det har de to elektrikere ingen erfaring med, men de har allieret sig med den garvede Elly Mortensen, som langt de fleste bornholmere kan nikke genkendende til.
En ny restaurant er på trapperne i Olsker.
Det fortæller Tobias Stenfeldt Kristensen, der i sommer sammen med makkeren Jacob Nybo Bidstrup købte den store erhvervsejendom på Rønnevej, som tidligere har huset blandt andet Carbaret Bornholm og Restaurant Middelhavet Rundt.
– Da vi købte bygningen, var det egentlig meningen, vi ville bruge den som et forsamlingshus på Nordlandet, for der ligger ikke rigtig noget, man kan leje som privatperson. Men så kom vi i kontakt med en tidligere kok og restauratør, der er pensioneret og egentlig var klar på nye udfordringer.
– Nu er vi der, at hvis alt går som planlagt, så åbner vi restaurant Olsker City mortensaften (fredag d. 10. november red.), siger Tobias Stenfeldt Kristensen, der også har Øens El og Energi sammen med Jacob Nybo Bidstrup.
En populær skikkelse
Og den omtalte tidligere kok og restauratør er en gammel kending, som vil ringe en klokke hos langt de fleste bornholmere.
Det er nemlig Elly Mortensen, der tidligere havde Restaurant Rø og var mest kendt for den populære flæskesteg, som er blevet ansat til at stå for den nye restaurant i Olsker. Sidste år fik Elly solgt restauranten i Rø, da hun ønskede at gå på pension, men siden har den nu 78-årige Elly Mortensen fået blod på tanden til at komme i gang med madlavningen igen.
– Jeg kender hende fra, da jeg som ung var ansat som opvasker hos hende, og da vi hørte, at hun måske var interesseret i at lave noget andet, ringede jeg til hende. I første omgang i håb om, at hun ville forpagte stedet, for vi havde egentlig ikke planer om selv at starte en restaurant op, siger Tobias Stenfeldt Kristensen og fortsætter:
– Under et møde med Elly blev vi enige om, at vi skulle starte restauranten op og ansætte Elly til at styre det. På den måde får Elly god ro og orden til at drive restauranten, som hun har stor erfaring med, og vi kan følge med både som elektrikere med en godt fuld ordrebog, og som nyfundne restauratører.
– Elly kommer til at drive stedets daglige drift, men vi er jo stadig ejere, og det er i alles interesse, at vi også bruger den tid, der skal til.
Læner sig op ad Ellys gode ry
Med ingen erfaring i det at være restauratør, er det naturligvis med sommerfugle i maven, makkerparret går ind til opgaven.
For kan det overhovedet lade sig gøre at drive en restaurant i Olsker, hvor man blandt andet ikke kan leve af de såkaldte "strøgkunder", der tilfældigvis kommer forbi restauranten?
– Vi var egentlig enige om, at en restaurant i Olsker ville være svær at få gang i, forklarer Tobias Stenfeldt Kristensen.
Ifølge ham er det Elly Mortensens kundekartotek og gode ry på Bornholm, der gør, at han tror på, det kan lade sig gøre. Det fortæller Ellys erfaring fra Restaurant Rø i hvert fald, at det kan.
– Hun har selv fortalt, at det kun var en lille brøkdel af hendes kunder, der kom fra Rø. Resten kom fra andre steder på øen. Folk kører gerne for god billig mad, og vi læner os op ad Ellys ry og tror og håber, at det vil trække folk til, lyder det optimistisk fra håndværkeren, der nu også snart kan kalde sig restauratør.
– Da jeg stod som ung opvasker på Restaurant Rø, havde jeg bestemt ikke regnet med, at jeg nu skulle ansatte Elly og starte restaurant sammen med Jacob. Det lå ikke rigtig i kortene, fortæller Tobias Stenfeldt Kristensen med et grin, før han tilføjer:
– Men man kan læse og lære sig til meget, hvis det er det, man vil.
Mangler stadig det sidste
Med godt en måned til planlagt åbningsdag, er der dog stadig en række småting, der mangler at komme styr på.
Det inkluderer blandt andet at finde det sidste personale, og en masse administrativt. Alt sammen noget der tager tid, og nogle ting længere tid end andet, konstaterer Tobias Stenfeldt Kristensen.
– Og så er vi gået i gang med en større renovation af bygningen, for det var jo ikke meningen det her. I starten gjorde vi den klar, så den kunne bruges som festsal, men det har jo taget en drejning nu.
Der var for eksempel en scene, der nu skulle fjernes, og så var taget på hovedbygningen i betydeligt dårligere stand end forventet da vi købte ejendommen, der viste sig at være utæt mange steder.
– Så der er mange ting, som lige skal falde på plads. Specielt når man går og kigger på en bygning, der hverken er helt eller halvt færdig endnu. Men vi tror og håber på at slår vi dørene op mortensaften med andesteg.
Herefter er det planen, at der skal være åbent hver søndag, og så vil man tage bestik af situationen.
– Vi må se, hvad efterspørgslen bringer. Vi vil også tage selskaber ind. Det eneste vi ved er, at det skal være på et niveau, hvor alle kan følge med, siger Tobias Stenfeldt Kristensen, der mest af alt er spændt på at komme i gang.
– Nu skal det sidste på plads, så vi kan komme i gang. Det bliver meget spændende.
Krydstogtskibe og forurening
NYT JOB
MEST LÆSTE
Psykisk sygdom – en usynlig kamp

En sijllavitta
‘Sijllagjæl’ (indvolde fra sild) som man klaskede op på en væg i forskellige figurer, fx et ansigt, for at forskrække folk om natten, idet det lyste (fosforescerede). Teinnæs illustrerer ordet med følgende citat: ‘Pass du på, ønte varr så vikti, æjlla kajn du tro jâ ska lawa dai en sijllavitta’.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration