Ekspert: Bornholmerne skal næppe regne med, at der kommer flere bilmærker

Ekspert: Bornholmerne skal næppe regne med, at der kommer flere bilmærker
Hos Midtbornholms Auto kan man købe spritnye Toyota. Foto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 5. NOV 2022 • 05:30
NYHED | ABONNENT
5. NOV 2022 • 05:30

Antallet af både forhandlere, der sælger nye biler, og af bilmærker dykker, og der ikke udsigt til, det ændrer sig, siger direktør i brancheforening Gitte Seeberg.

 

Der bliver per 1. januar færre forhandlere af nye biler på Bornholm, ligesom antallet af bilmærker, der er tilgængelige som nye, står til at blive reduceret.

Det var konklusionen i en artikel i Tidende forleden, og årsagen er, at Biler Og Campingvogne Stenseby er opsagt som forhandlere af Citröen, mens Nyboes Auto, der for nylig stoppede som autoriseret Fiat-forhandler, også stopper med at sælge Opel.

Tilbage er nu to forhandlere med hver et bilmærke, nemlig Autohuset Bornholm (Volkswagen) og Midtbornholms Auto (Toyota) samt Bilhuset Elmer med aktuelt fem mærker (Ford, Mazda, Suzuki, Kia og Peugeot), som muligvis udbygger med Citröen fra nytår.

Set over en længere årrække er antallet af både forhandlere af nye biler og antallet af tilgængelige bilmærker under alle omstændigheder dykket dramatisk, idet Jim Maar fra Midtbornholms Auto fortæller, at da han for 22 år siden startede på Bornholm, var der 10 selvstændige autoriserede forhandlere af nye biler og 16 forskellige bilmærker.

Men hvad er det egentlig, der foregår, hvad er på spil?

Ifølge administrerende direktør i AutoBranchen Danmark Gitte Seeberg er der tale om en generel tendens, som rammer hele landet, men som hun dog også erkender rammer hårdere på Bornholm, fordi den er omkranset af vand, hvorfor man ikke lige kører til nabokommunen efter den nye bil, man nu engang måtte have kastet sin kærlighed på.

– Der er en tendens til, at man samler flere mærker under samme importør, siger Gitte Seeberg til Tidende.

– Netop Citröen og Opel ligger jo for eksempel sammen med andre bilmærker under samme importør. Så også importørerne er i en fase, hvor der sker en større koncentration, og det er jo en proces, der påvirker branchen over hele landet. Der sker virkelig meget for tiden. De fleste forhandlere er opsagt i øjeblikket og går og venter på at få nye kontrakter, men det er så ikke alle, der får det.

På Bornholm er antallet af autoriserede forhandlere af nye biler og antallet af bilmærker, der bliver solgt som nye, markant reduceret over en årrække?

– Ja, men Bornholm er jo også en lille ø set ud fra et bilperspektiv, og det er så det, der sker, for bilimportørerne har et ønske om, at enhederne bliver større. Det er desværre en udvikling, vi ser, men det er jo virkelig ærgerligt, for det er da et kæmpe problem, hvis der kommer til at mangle forhandlere og antallet af mærker bliver reduceret, siger Gitte Seeberg.

Volumen

Det er ikke "hvis" – for det gør det jo på Bornholm. Og jeg har indtryk af, at forhandlerne bliver presset af, at det koster dem meget at skulle være autoriseret forhandler og værksted?

– Det kan jeg kun bekræfte, siger Gitte Seeberg.

– Der er alle mulige krav fra importørernes side, som de skal leve op til. Det kræver også en volumen, for forhandlerne tjener ikke ret meget på selve bilsalget, så der skal blandt andet også være volumen på værkstedet for at det hænge sammen.

Er der ikke også volumenkrav til udstillingslokalet fra importørernes side?

– Jo, der er krav til alting. Den måde, de gør tingene på, deres processer, alt! Det kan være forskelligt for de forskellige importører, nogle tager sig bedre betalt end andre, men forhandlerne skal også være med til at betale for den generelle markedsføring af både værkstedsydelser, landsdækkende tv-reklamer for bilmærker og så videre. Alt det får forhandlerne en regning på hver måned, så de har på den måde ganske høje omkostninger ved at sælge nye biler i dag. Vi ser også på landsplan flere og flere bilmærker blive samlet i samme hus som for eksempel hos K. W. Bruun, der har rigtig mange. Sådan er tendensen, siger Gitte Seeberg.

Kan man forlænge den kurve, der de senere år viser stadigt færre bilmærker på Bornholm, så vi må forvente tendensen fortsætter nedad?

– Det er svært at svare på – andet end at sige, at den generelle tendens går den vej.

Mere besværligt

På Bornholm kan det jo blive problematisk, hvis man vil have et specifik bilmærke, som man så henter på eventuelt Sjælland, og man efterfølgende får problemer med bilen. Så kan man måske ikke finde et autoriseret værksted, som har adgang til de nødvendige data til at kunne forestå en reparation?

– Jeg er fuldstændig enig, det er klart, at man risikerer, at det bliver mere besværligt, og det er klart, at det ikke er godt for forbrugerne, at der finder, hvad man kan kalde en centralisering sted. Sådan er markedet bare, og det er svært at kæmpe imod. Men der kan jo trods alt stadig være autoriserede værksteder, selv om der ikke er en autoriseret forhandler, siger Gitte Seeberg.

Hun slår fast, at det er blevet sværere som forhandler at tjene penge i dag i forhold til tidligere.

– Du kan ikke nøjes med at sælge 200 biler om året. I gamle dage tjente de måske meget godt på bilsalget, men det gør de ikke længere, de skal også tjene på at sælge en forsikring, en servicekontakt, på at sælge vinterdæk eller måske på at stå for finansieringen. Den eneste måde, de rigtig kan tjene penge, er, hvis de kan sælge en pakke, der giver et længerevarende forhold til kunden.

Og bornholmerne skal ikke gå og håbe på, at der kommer flere nye bilmærker?

– Nej, det tror jeg desværre ikke, de skal, siger Gitte Seeberg.

– Det vil være min vurdering. Vi ser det samme i resten af landet, men der er bornholmerne ekstra uheldige, fordi der er langt til resten af landet, og jeg kan godt forstå, at man er bekymret på Bornholm over den tendens, der er. Det er ikke særlig sjovt, når man bor på en ø, og det er bestemt ikke et stort udvalg af nye biler, der er nu. Og det er upraktisk, hvis man tager til eksempelvis København og køber en bil, for så kan du ikke være sikker på at kunne få den repareret på Bornholm, hvis der går noget galt.

 

 

Fakta

AutoBranchen Danmark er en brancheorganisation, som repræsenterer i alt cirka 1.200 bilforhandlere, bilværksteder og autolakerere landet over.

I rapporten "Danskernes biler 2022" om perioden 1. juli 2021-30. juni 2022, som organisationen har udgivet i efteråret 2022, kan man blandt meget andet læse, at bilsalget grunde mangel på mikrochips, corona­relaterede fabriks­lukninger i 2020 og senest krigen i Ukraine er på et historisk lavpunkt:

I perioden blev der således solgt 162.364 nye biler mod 229.792 for fem år siden.

Ikke desto mindre er bilparken vokset fra 2.513.963 og til 2.799.383 biler, ligesom branchens omsætning er vokset, idet den er gået fra 164 milliarder kroner i 2019 til 168 i 2020 og 191 i 2021.

Antallet af grønne biler (elbiler, brintbiler og plug-in hy­bridbiler) er i de seneste fem år steget fra cirka 9.600 og til cirka 180.000, så bilparkens vækst på cirka 300.000 biler skyldes altså fortrinsvis grønne biler.

I den forbindelse nævnes det, at EU har besluttet, at alle nye person­- og vare­biler fra 2035 skal være nulemissionsbiler.

På landsplan ser top 5 af foretrukne bilmærker således du: Volkswagen, Peugeot, Toyota, Ford og Citröen.

Det forudsiges, at CO2-udledning fra vejtransport vil falde:

I 2019 stod den for 13,5 millioner ton CO2, hvilket svarer til 28 procent af den danske CO2­-ud­ledning, men ifølge Energistyrelsen forventes transportens udledninger at falde til 12,4 millioner ton i 2025 og til henholdsvis 10,7 millioner ton og 8,8 millioner ton i 2030 og 2035.

Elbiler er klart mest grønne, hvilket tallene herunder viser.

CO2-udledning pr. kilometer:

Benzinbil: 141 gram.

Plug-in hybridbil: 119 gram.

Elbil: 51 gram.

Når det kommer til antallet af ladestandere pr. 1.000 indbyggere, ligger Bornholm nummer syv på listen med 1,7. I toppen ligger Frederiksberg med 3,3, nummer to er København med 2,5 – og i bunden ligger Faaborg-Midtfyn med 0,0.