Mere besværligt
På Bornholm kan det jo blive problematisk, hvis man vil have et specifik bilmærke, som man så henter på eventuelt Sjælland, og man efterfølgende får problemer med bilen. Så kan man måske ikke finde et autoriseret værksted, som har adgang til de nødvendige data til at kunne forestå en reparation?
– Jeg er fuldstændig enig, det er klart, at man risikerer, at det bliver mere besværligt, og det er klart, at det ikke er godt for forbrugerne, at der finder, hvad man kan kalde en centralisering sted. Sådan er markedet bare, og det er svært at kæmpe imod. Men der kan jo trods alt stadig være autoriserede værksteder, selv om der ikke er en autoriseret forhandler, siger Gitte Seeberg.
Hun slår fast, at det er blevet sværere som forhandler at tjene penge i dag i forhold til tidligere.
– Du kan ikke nøjes med at sælge 200 biler om året. I gamle dage tjente de måske meget godt på bilsalget, men det gør de ikke længere, de skal også tjene på at sælge en forsikring, en servicekontakt, på at sælge vinterdæk eller måske på at stå for finansieringen. Den eneste måde, de rigtig kan tjene penge, er, hvis de kan sælge en pakke, der giver et længerevarende forhold til kunden.
Og bornholmerne skal ikke gå og håbe på, at der kommer flere nye bilmærker?
– Nej, det tror jeg desværre ikke, de skal, siger Gitte Seeberg.
– Det vil være min vurdering. Vi ser det samme i resten af landet, men der er bornholmerne ekstra uheldige, fordi der er langt til resten af landet, og jeg kan godt forstå, at man er bekymret på Bornholm over den tendens, der er. Det er ikke særlig sjovt, når man bor på en ø, og det er bestemt ikke et stort udvalg af nye biler, der er nu. Og det er upraktisk, hvis man tager til eksempelvis København og køber en bil, for så kan du ikke være sikker på at kunne få den repareret på Bornholm, hvis der går noget galt.