Destinationen dropper at promovere sommeren

Destinationen dropper at promovere sommeren
Nu skal Destination Bornholms penge bruges på at tiltrække turister vinter, forår og efterår i stedet for til den sommersæson, der i forvejen er velbesøgt. Arkivfoto: Jens Erik Larsen
TURISME | BORNHOLM | ABONNENT | 29. SEP 2021 • 18:45
Niels Ebdrup
Journalist
TURISME | BORNHOLM | ABONNENT
29. SEP 2021 • 18:45

Nu vil Destination Bornholm kun promovere vinter-, forår- og efterårsbornholm til turisterne.

 

Reklamer med glade turister, der spiser Krølle Bølle-is, er nu fortid for Destination Bornholm. Det bornholmske turisterhvervs interesseorganisation har helt droppet at bruge ressourcer på at promovere Bornholm i sommermånederne. Det går nemlig så godt med turismen i juni, juli og august, at promovering er overflødig.

Det kom frem på Destination Bornholms generalforsamling på Strandhotellet i Sandvig onsdag eftermiddag.

Pernille Kofod Lydolph, administrerende direktør i Destination Bornholm, ønsker i stedet at se en vækst i antallet af turister fra september til maj.

– Vi står i en situation, hvor vi henover en tiårig periode har haft et 25 procents plus på overnatningerne og 30 procent flere tilrejsende. Jeg tror, vi alle sammen mærker, at vi har flere besøgende, og at vi har relativt mange herovre henover sommerperioden. Derfor har vi taget det fravalg, at vi ikke vil arbejde med sommerperioden. Selvfølgelig under den forudsætning, at den bliver ved med at være godt besøgt.

– I stedet retter vi vores fokus på efteråret, vinteren og foråret, fordi der er plads til flere gæster, siger Pernille Kofod Lydolph.

Kan give flere helårsjob

Destination-direktøren mener, at det vil være en fordel for Bornholm, hvis der også begynder at komme turister uden for det, der i dag er sæsonen.

– Lykkes vi med at få flere besøgende efterår, vinter og forår, så kan vi også ansætte flere mennesker i en længere periode – måske kan vi få flere helårsbeskæftigede. Det vil komme os alle til glæde og gavn, hvis vi lykkes med den opgave.

– Derfor bruger vi nu alle vores kræfter både udviklingsmæssigt og markedsføringsmæssigt på de perioder, siger Pernille Kofod Lydolph.

Arbejder for flere aktiviteter

Som eksempel på, at Destination Bornholm nu fokuserer anderledes, nævner direktøren organisationens arbejde med Bornholm Craft Week, der finder sted 11. september til 24. oktober. Et andet eksempel er Bornholms Kulturuge, som netop er overstået.

– Vi prøver at skabe en lyst til at tage til Bornholm på nogle andre tidspunkter af året gennem produktudvikling, eventskabelse og åbne virksomheder – aktiviteter i det hele taget, siger Pernille Kofod Lydolph.