– Ved at gå sammen med andre producenter om leveringen er det muligt for os at få skabt et fleksibelt og økonomisk attraktivt tilbud, som gør, at vi koncentrere os om markarbejdet og stadig få de gode lokale råvarer ud til restauranterne, siger hun.
Ideen er, at Bornholms Grøntmarked starter med et Facebook-forum, men på længere sigt er det planen at udvikle et digitalt system, der kan håndtere alle ordrer, betaling og levering. Deltagerne arbejdet desuden i øjeblikket på at skaffe den varevogn, der efter planen skal bringe varer ud til øens restauranter på faste ruter to eller tre gange om ugen fra foråret.
Også Loftur Loftsson fra Restaurant de Tre Tjenere i Svaneke har været med til at udvikle samarbejdet.
– Vi vil gerne så vidt muligt bruge lokale råvarer, fordi det er god kvalitet, og det er friskt. Ved at støtte de spirende producenter herovre er vi med til at sikre et lokalt udbud af spændende ingredienser. Derudover vil vi gerne være en nul-spild restaurant, og ved at få råvarer direkte i genbrugskasser fra lokale gårde og producenter sparer vi en hel masse affald fra unødig emballage, siger han.