Acab om keramikkrig: 'De færreste har råd til en årelang kamp'

Acab om keramikkrig: 'De færreste har råd til en årelang kamp'
Maja Frendrup er selv keramiker. Hun mener, at der er størst kopifare for de keramikere, der laver kollektioner, der matcher - fx et stel. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 31. JAN 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
31. JAN 2023 • 05:30

Som kunsthåndværker lever man med risikoen for at blive kopieret, men bliver et stel sat i produktion bliver man nødt til at henvende sig til en advokat, mener Maja Frendrup, som er formand i Acab.


Efter seks års tovtrækkeri har en større keramikkrig fundet sin afslutning.

Ernæringsekspert Christian Bitz som for nogle år siden gik sin sejrsgang med et smukt keramikstel over hele landets isenkram-butikker, er i Sø- og Handelsretten blevet dømt til at betale 6,4 millioner til familievirksomheden Würtz, som altså har rettens ord for, at de stod bag stellets design. Beløbet er delt op mellem Christian Bitz og grossist-virksomheden F&H, som har krænket keramikerens ophavsret.

Og den dom er vigtig, mener Maja Frendrup, som er formand for Art and Crafts Association Bornholm.

– Som keramiker bliver man jo udnyttet, og de kunstværker, man har frembragt bliver produceret i en helt anden ånd. Det er virkelig ubehageligt, at folk kan finde på det.

Hun fremhæver også keramikeren Anne Black, som både i 2003 og igen i 2016 oplevede at blive kopieret af supermarkedskæden Netto. Begge gange fik hun rettens ord for, at designet var hendes.

– Både Würtz og sagen med Anne Black har skabt rigtig meget fokus på, at man som kunsthåndværker nemt kan risikere at blive kopieret og sat i masseproduktion i et andet land. Så vi har fulgt sagen med frustration, fortæller hun.

Svært at gardere sig

Hun mener, at det jævnligt sker, at også bornholmske kunsthåndværkere oplever, at deres designs bliver kopieret, men det er svært at handle på eller gardere sig imod.

– Man ved som kunsthåndværker, at man er i et felt, hvor det er en risiko, og det er rigtig svært at gøre noget ved det, fortæller hun.

– Det er et svært område. Man laver måske en flot te-kande på en særlig måde, men man er jo ikke den første nogensinde, der laver en te-kande.

I den bornholmske sammenslutning taler de sammen og debatterer tilfældene, når nogle af medlemmerne oplever noget, de mistænker at være efterligning.

– Vi har ikke nogle retningslinjer for det i Acab, men Danske Kunsthåndværkere er vores fagforbund, og de har også fokus på det.

– Oplever man at blive kopieret, så afhænger det nok lidt af, hvilket plan det er på, men hvis det bliver sat i produktion, så bliver man nødt til at henvende sig til en advokat og få det stoppet, mener Maja Frendrup.

Hun ærgrer sig over, at store virksomheder, som gerne vil producere originalt keramik ikke hyrer en keramiker ind til at designe linjen i stedet for at stjæle stel og potteskjulere, der allerede er designet.

Hun ærgrer sig på vegne af de kunsthåndværkere, der bliver trukket igennem sådan en process, hvor deres livsværk og familievirksomheder skal stå model til det, som blandt andet Würtz har lagt ryg til.

– Man ved jo godt, at det er de færreste keramikere, der har råd til at køre sådan en årelang kamp, og det er forfærdeligt at se, hvordan Würtz er blevet trukket igennem det her.