Vi lever længere og bedre

SYNSPUNKT | ABONNENT | 12. SEP 2023 • 19:00
Af:
Danny Christensen
Kredsformand for Danske Seniorer
Allinge
SYNSPUNKT | ABONNENT
12. SEP 2023 • 19:00

Det er som om man skal frygte seniorlivet. Men sandheden er også, at seniortiden kan være nogle af de bedste år, vi overhovedet får

Vi skal i fremtiden ikke blot leve længere, men så sandelig også bedre.

Det viser indtil flere undersøgelser. Alene de seneste årtier er den gennemsnitlige levetid herhjemme steget med over fire år. Alligevel bliver vi overhalet markant af både vores skandinaviske naboer og også af flertallet af vores andre vesteuropæiske nabolande, der alle har en væsentlig længere levetid. Og de lever endda også nogle sundere liv.

Det er for os alle enormt vigtigt, hvordan vi tilbringer de sidste ekstra år af den tid, der altså nu også for os danskere trods alt bliver længere og længere. Den sidste tid skal udfyldes med gode venner, familie og sunde livsbekræftende aktiviteter. De fleste af os ved jo godt, at det sunde livsforlængende liv betyder, at vi må og skal give afkald på mængden af ??tobak og alkohol. Dette er altså et faktum. Og at vi skal holde vægten nede og spise sundt og varieret.

Alt det ved vi nok godt, men at den forlængede levetid også afgøres af uddannelsesgraden, tror jeg derimod ikke, at alle måske lige tænker over.

Sandheden er nok også, at man ikke tænker så forfærdeligt meget over disse ekstra kommende leveår, før man personligt selv rammer den aldersgruppe.

Jeg er netop fyldt 75 år og tænker ofte, nok også for ofte på alderdom og død. Jeg nærmer mig nu den gennemsnitlige levealder for mænd, uagtet mit lidt specielle livsforløb. Det er som om man skal frygte seniorlivet. Men sandheden er også, at seniortiden kan være nogle af de bedste år, vi overhovedet får. Vi er så grundigt trætte af det skæve billede, der tegnes af seniorlivet i medierne og på Christiansborg. Det er som om, vi allesammen har brug for hjemmepleje, eller står på tærsklen til en plejebolig.

Husk venligst på, at vi er 1,2 mio. borgere, som er fyldt 65 år, mænd på kun 0,2 mio. af os får hjælp. At arbejde længere kan også være et livsforlængende faktum. Hele 42 procent af danskerne kunne egentlig godt tænke sig at være lidt længere på arbejdsmarkedet.

Fællesskaber er desuden det bedste værn mod ensomhed. For at ensomhed også er en dræber, er ligeledes veldokumenteret. Lige nu pågår der igen, igen, en debat i både regeringspartierne og i ældreorganisationer, Ældre Sagen, Danske Seniorer og Faglige Seniorer, hvor der gennemdiskuteres fordele og ulemper ved friplejehjem kontra kommunale, samt om den private velfærd i sundhedssystemet og i ældresektoren. Derfor er det efter min mening stadig vigtigt, at vi i ældreorganisationerne, får repræsentanter ind i plejehjemsbestyrelserne. Også her på Bornholm. Udefrakommende, ældreinteresserede, uvildige mennesker, der med friske øjne kan rådgive og vise nye veje for den daglige drift af øens mange plejecentre/hjem.

For privat velfærd er her skam allerede. Derfor er vi mere åbne end nogensinde over for private løsninger. “Jeg er helt tosset med det frie valg på ældreområdet”, udtalte vor statsminister Mette Frederiksen for nylig. Blot 10 år efter, at Socialdemokratiet havde stemt imod den lov, som muliggjorde friplejehjem. Vi er jo alle bange for at blive gamle, ældre, syge og svage.



FÅ ABONNEMENT