Fredag den 26. august kl. 6.30 kommer Bofa-skraldefolkene og henter min skraldepose og da jeg siger godmorgen, rækker skraldemanden mig en seddel og siger ”jeg må ikke gå på trin – og du har et trin” og peger hen på min havelåge, hvor der er en kantstensopsats, der nu er blevet ophøjet til et ”trin”. Manden siger, at jeg i stedet kan sætte min affaldssæk udenfor havelågen – og så er han ellers væk med lynets hast. Vores dygtige skraldefolk arbejder på akkord og er stort set ALTID i løb!
Jeg kigger på sedlen, hvor der står ”Kære borger. Din skraldemand har fundet forhold (se markeringer) på din adgangsvej, der ikke kan accepteres af Arbejdstilsynets regler. Du bedes hurtigst muligt og senest for 14 dage bringe nedenstående forhold i orden”. Afkrydsningsfeltet fortæller også: ”Der må ikke være trapper, trin eller væsentlige stigninger/fald på adgangsvejen”.
Jeg fristes nu til at spørge – hvad i alverden foregår der? Det her minder nemlig mere om, hvad der kan hentes ind på akkorden – altså få skraldemanden til at SPARE minutter og komme endnu hurtigere i mål, så firmaet, der har vundet entreprisen på at hente skrald på Bornholm, sparer så mange penge som overhovedet muligt – end at passe på skraldemandens ve og vel! Har jeg ret i det – eller vil direktøren for Bofa uddybe og forklare, hvad der foregår?