Til min måske kommende ven
Hans O Kofoed beskriver et muligt besøg på sin bedrift.
Kære Uffe - min måske kommende ven
Vil det passe dig at komme en dag først i UGEN, hvor vi kan udnytte det gode sensommervejr?
Du skriver i dit svar på min invitation, at du gerne vil komme og besøge mig, når jeg stolt kan vise dig mine grønne afgrøder eller fritgående køer og grise - eller vise dig rundt i områder, jeg frivilligt vil give tilbage til naturen.
Det tager hele dagen
Jamen kære Uffe, jeg håber, du kan afsætte hele dagen, for det får vi brug for!
Jeg har så meget, som jeg med stolthed vil vise dig. For jeg er en vaskeægte bonderøv, som stort set bruger alle døgnets vågne timer på at dyrke sunde og bæredygtige planteprodukter.
Det er ærgerligt, at du ikke har fundet tid til at læse mit første læserbrevsvar til ende. Her præsenterer jeg mig selv som ejer af Bornholms Pluk Selv Blomster (hvor bornholmere og turister bl.a. kan komme forbi og plukke sig en buket bæredygtige blomster, dyrket med minimal miljøpåvirkning), og som medejer af Sydbornholms Markfællesskab, hvor formanden for Food Bornholm, Christian Møller Holm, også er en del af ejerkredsen. Food Bornholm er, som du måske er bekendt med (?), en forening bestående af 15 bornholmske landmænd, der er gået sammen om at dyrke proteinrige bælgfrugter i form af linser, ingridærter, quinoa mv. til human ernæring.
Hvad skal vi se på?
Nedenfor er mit bud på, hvad vores dag sammen skal bruges på. Du må endelig komme med dine input til programmet. Du kan jo tage morgenbrød med, og så sørger jeg for kaffen.
Besøget starter i min blomstermark hjemme hos os selv på Fårebyvejen 3. Her vil jeg med stolthed vise dig rundt og fortælle dig om mine dyrkningsprincipper, som indbefatter minimal jordbearbejdning/kulstofindlejring.
Jeg vil vise dig mine gulerødder, der stort set er uden orm og er dyrket uden plantebeskyttelsesmidler. Det er en helt særlig teknik til dyrkning, som jeg benytter, og som jeg er meget stolt over. Vi skal se på jordbær dyrket i højden uden nogen form for udledning til naturen, og på dyrkning af blomster og grav-selv-kartofler samt mange andre bæredygtige kvalitetsgrønsager på mine marker.
I mine øjne er det en sand oase, men det kan du jo selv bedømme.
Næste år
Så skal vi se på mine to nye tiltag, som kommer til næste år - noget med høns og tomater og agurker.
Her her kan jeg ikke afsløre det hele, for jeg elsker at overraske mine mange søde kunder, som du helt sikker kommer til at møde nogle af. De fylder min dag med megen glæde!
Vi skal se de 4 hektar, som jeg har en plan om at give tilbage til naturen, som du kalder det. Hvis vi har mere tid, skal vi ned på den anden side af Aakirkeby og se vores knap 17 hektar store mark med bestøverbrak.
Fritgående dyr
Du vil også gerne se fritgående dyr, skriver du. Så vi skal besøge mine rigtigt gode venner, Lone og Anders, som desværre måtte stoppe med deres økologiske mælkeproduktion - simpelheden fordi økonomien i denne produktion ikke hang sammen.
Men deres køer er stadig fritgående, og de har stadig de samme gode betingelser som dengang, de var økologiske køer. Hvis du også vil se grise, hører jeg gerne med vores formand for Bornholms Landbrug & Fødevarer, hvor vi kan se på dem.
Vi skal også have en sund frokost Det er jeg sikker på, at min dygtige samarbejdspartner Christian fra Food Bornholm kan servere for os, med linser og andre skønne bælgfrugter, suppleret med mine bæredygtige grønsager.
Lidt overvældende?
Jeg kan godt se, at det bliver et lidt overvældende program. Så du er velkommen til selv at plukke det ud, du synes, vi skal se sammen.
Vi får jo nok ikke lov til at fylde hele sendefladen på TV2/Bornholm den aften eller fylde flere sider i avisen dagen efter, tænker jeg.
Forbilledet
Hvis vi nu bliver rigtig gode venner, så skal vi på studietur til Mors.
Her bor mit helt store forbillede, Gitte, som ejer GrønThy. Gitte dyrker bæredygtige grønsager, som hun sælger til blandt andet gourmetrestauranter.
Hun er et livstykke og hjælper i GrønThy mennesker på kanten af arbejdsmarked med at få deres liv på ret køl igen. Måske du som håbefuld kommende kommunalbestyrelseskandidat kan hjælpe mig med at komme i gang noget tilsvarende her på øen.
Det er ekstremt bøvlet, skulle jeg hilse fra Gitte og sige, men hvor ville det være skønt, hvis du kan hjælpe her!
Jeg kan næsten ikke være i mig selv af forventning til vores kommende møde. Redaktionen har mine kontaktoplysninger. Vil du være flink og tage kontakt til TV2/Bornholm?
Vi ses snart!
De bedste hilsen fra din måske kommende bonderøvsven
Psykisk sygdom – en usynlig kamp
NYT JOB
MEST LÆSTE

En sijllavitta
‘Sijllagjæl’ (indvolde fra sild) som man klaskede op på en væg i forskellige figurer, fx et ansigt, for at forskrække folk om natten, idet det lyste (fosforescerede). Teinnæs illustrerer ordet med følgende citat: ‘Pass du på, ønte varr så vikti, æjlla kajn du tro jâ ska lawa dai en sijllavitta’.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration