Start med et 'undskyld'

Start med et 'undskyld'
27 børn får nu alligevel lov til at blive på deres skoler. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 15. maj 2025 • 05:30
Af:
Anders Bak Mejlvang
lærer
Søndermarksskolen
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 15. maj 2025 • 05:30

Katastrofetoget blev standset, men der har været konsekvenser for alle.

Skolesammenlægningen i Rønne kommer til at have en mindre indgribende karakter end først varslet.

De 27 børn, der stod til at skulle flyttes mellem Søndermarksskolen og Åvangsskolen, får alligevel lov at blive på deres respektive matrikler, og når de nye 0. klasser starter efter sommerferien, så starter de på den skole, som de kan forvente at have hele deres skolegang på.

Sen nødbremse

Det er naturligvis glædeligt at kommunalpolitikerne har trukket en meget sen nødbremse på det katastrofetog, som de satte på skinner med budgetforliget i 2023. Dog må processen siges at have været alt andet end køn.

Der skulle et potentielt brud på juraen til, for at politikerne alligevel slog bak. Hverken de massive protester fra medarbejdere, forældre eller børn har syntes at påvirke beslutningstagerne.

Jeg kan ikke forestille mig, at der sidder en eneste politiker, som ikke gerne ville have gjort beslutningen om, hvis de kunne rejse i tiden.

Men det kan vi jo desværre ikke, og i min optik nytter det heller ikke det store med den helt store omgang mudderkastning for at forsøge at placere skylden for miseren.

Gjort er gjort, og det er glædeligt det der bliver omstødt.

Der mangler noget

Der mangler dog én ting.

For det er vigtigt at pointere, at selvom det nu ikke bliver en realitet for de 27 børn, så er de allerede blevet prikket. Forældre har ligget søvnløse over beslutningen. Nogle børn har reageret ganske alvorligt på at få at vide, at de ikke måtte fortsætte i deres klasser. Medarbejdere og ledere har udført et omfattende stykke arbejde for at vurdere hvilke børn, der skulle flyttes og hvorfor.

I skylder slet og ret en undskyldning til ledere, lærere, pædagoger, forældre og ikke mindst børnene.

Start med at sige undskyld til børnene.

Og bare lige et tip: Børn forstår ikke nødvendigvis det der med “beklagelige omstændigheder”, eller “ærgerlige situationer”. De ved hvad ordet “undskyld” betyder - og det ville klæde jer at bruge det.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT