Simple forslag til forbedring af kommunens økonomi

KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 6. august 2024 • 05:30
Af:
Anne-Mette Stampe
Allinge
KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 6. august 2024 • 05:30

Her er en række gode råd til borgmesteren.

Efter af have læst Borgmester Jacob Trøsts debatindlæg den 3. august, så vil jeg da gerne komme med nogle simple forslag til, hvordan BRK og politikerne kan forbedre kommunens økonomi.

Konkrete forslag

1. Her i turistsæsonen er vi mange borgere, der bliver generet af turisternes ulovlig parkering i vores byer uden, at der bliver gjort noget - hverken fra politiets eller BRKs side.

Jeg vil derfor foreslå, at kommunen ansætter nogle ekstra P-vagter i højsæsonen. Det kan være studerende eller pensionister fra lokalområdet i de byer, der er hårdest ramt. Dette vil godt nok ikke være en indtægt i millionklassen, men dog en indtægt til kommunekassen.

2. Der bør afsætte flere ressourcer til BRKs team, der forestår bekæmpelsen af den ulovlige brug af boliger, hvor der er bopælspligt, men hvor ejendommen bruges til fritidsbolig.

Der mangler helårsboliger på hele øen, hvor boliger med bopælspligt kunne købes eller lejes ud til personer, der vil bidrage med skattekroner til BRKs betrængte økonomi.

Eventuelt vil det også hjælpe på, den manglende arbejdskraft, som ikke kan finde en bolig på øen men kun et arbejde.

De har måske børn, der ville være til glæde for vores daginstitutioner og skoler, men de tør ikke flytte til øen, når de ikke kan finde en bolig.

BRKs bør også holde igen med at nedlægge bopælspligtige ejendomme til erhvervsbrug uden bopælspligt, hvilket er sket i for stort omfang, og som er til gene for lokalsamfundet.

Prøv at lave det regnestykke, hvor ulovlige fritidsboliger spærrer for muligheden for lovliggørelse med personer, der har Folketingsadresse i de boliger hvor der er bopælspligt. Tænk på de skatteindtægter BRK går glip af.

Jeg tør ikke lave regnestykket men det bør politikerne og administrationen gøre, da det vil være med til at forbedre BRKs økonomi til gavn for hele øen.

Lang horisont, men alligevel

Jeg forstår godt, at folk overfra vil have en fritidsbolig på Bornholm. Der er mange skønne steder hvor det kan lade sig gøre uden at det vil være ulovligt og ødelæggende for øens økonomi.

Jeg ved, at det vil være en langsommelig proces, før der kan komme flere kroner i kommunekassen, men på lang sigt vil det forbedre Bornholms økonomi.

Der findes garanteret mange flere måder at forbedre BRKs økonomi på. Når der mangler kroner i kassen, så må politikerne og administrationen finde en måde at tjene flere kroner på - og ikke kun tænke på hvor der kan spares.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT