Rumteknologi er Bornholms bedste klimanyhed

Rumteknologi er Bornholms bedste klimanyhed
LEDER | DEBAT | Mandag 2. januar 2023 • 05:30
LEDER | DEBAT | Mandag 2. januar 2023 • 05:30

Det er fantastisk og hårdt tiltrængt, at Bornholmslinjen nu har en grøn løsning på vej for vores største CO2-udleder.


Vi tæller dem slet ikke med, når vi kigger på kommunens strategi for grøn mobilitet. Men hvis vi gør, så er det næsten ikke til at bære.

Bornholms færgefart udleder 93.000 tons CO2 årligt. Det er primært de vigtige og statsstøttede hurtigfærger, der er vores lokale samfunds største klimasyndere.

De 93.000 tons udgør næsten halvdelen af hele øens CO2-udslip på 217.000 tons. Til sammenligning udgør både flytrafikken og affaldsforbrænding, som vi bruger mange kræfter på at komme til livs, kun 6.000 tons per år hver især.

Man sviner med energien og CO2'en, når man sejler varer, passagerer og busser i kæmpe speedbåde til

 og fra Bornholm. Men vi glemmer det let, da hurtigfærgerne er en meget vigtig del af vores infrastruktur og vores væksteventyr.

Den kommende nye Express 5 har desværre ikke en markant løsning på CO2-udledningen. Dens nye motorer er bedre forberedt til at kunne sejle på mere grønne brændstoffer, ligesom man har gjort sig tanker om, hvordan sådanne vil kunne opbevares sikkert i skroget. Men når den ankommer til Bornholm her i starten af 2023, bliver det med samme teknologi, som den næsten 25 år gamle hurtigfærge Max benytter: Diesel.

Men nu er der et helt nyt håb. Molslinjen, der står bag Bornholmslinjen, har investeret i såkaldt flywheel-teknologi og satser på at gennemføre en test i 2023 på en af deres hurtigfærger på Kattegat.

Flywheel-teknologien er et hightech svinghjulsbatteri, som blandt andre NASA har benyttet i flere år på rumfartsstationen ISS og ekspeditionen til Mars. Batteriet kan effektivt oplades og aflevere meget store mængder af energi. Det betyder, at man kan oplade batterierne med grøn strøm, mens færgen losser og laster, og sejle hele vejen til Ystad t/r uden at sende 93.000 tons CO2 ud på et år.

Svinghjulene ruller dog ikke helt op i himlen i år. Først skal de nye batterier, der med en fuld installation fylder som 70 køleskabe, godkendes af søfartsstyrelsen. Derefter skal de testes ombord på Express 4 ved at drive kaffemaskinerne og lignende, inden man kan sætte gang i den grønne sejlads. Når det er tid, skal hurtigfærgerne først have indsat elmotorer, og så kan den gode klimasamvittighed vokse på klippeøen.

Alligevel starter vi året med en af de bedste klimanyheder, man kunne drømme om.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT