Du mener, at tidshorisonten på, hvornår man vil kunne drive Molslinjens færger med flywheels, er 2023?
– Ja, det er det, 100 procent. De flywheels, vi laver, nedskalerer teknologien til at bruge den på Jorden. Den teknologi, der er tale om, har man siden 2009 brugt på Den Internationale Rumstation, som er i kredsløb om Jorden. Der bruger man ikke batterier eller brint eller andre ting, man bruger flywheels til at drive det hele. Det samme gælder raketter, der flyver til Mars og så videre. Vi benytter så i vores flywheels dansk teknologi, som man bruger i vindmøller, for det drejer sig om ting, der skal kunne dreje hurtigt rundt. Det er dét, der er det nye, at vi kan bruge noget, der ikke som de ting, man benytter i rummet, koster det hvide ud af øjnene, men materialer, som er til at betale. Og jeg er ikke i tvivl om, at det fungerer, men der er selvfølgelig en proces med nogle godkendelser, når man introducerer en ny teknologi på færger, som skal sejle med mange passagerer om bord.
70 flywheels
Martin Speiermann slår fast, at strømmen ikke produceres på flywheelsene, men bliver gemt på dem.
– Strømmen produceres på en vindmølle, på solceller, et kraftværk og så videre, men så kan man overføre dem til flywheelsene, hvorefter du vil have energi nok til at sejle frem og tilbage med en færge.