Molslinjen om flywheels: Det er seriøst spændende

TRAFIK | Torsdag 29. december 2022 • 10:30

Det vil være intet mindre end genialt, hvis de såkaldte flywheels kan drive en hurtigfærge, mener kommunikationschef Jesper Maack.

 

– Teknikerne er i færd med at gå Express 4 igennem for at finde ud af, hvordan teknologien kan sættes ind på færgen, bekræfter kommunikationschef i Molslinjen Jesper Maack.

Og han er ganske begejstret ved tanken om, at en hurtigfærge fyldt med biler og passagerer vil kunne sejle på helt grøn energi.

– At vi i Molslinjen har besluttet at investerer i Wattsup Power er udtryk for et strategisk valg, forklarer han.

– Og vi håber virkelig på, at den her teknologi vil fungere, for det vil revolutionere den måde, vi driver færger på.

Han oplyser, at fidusen ved den nye teknologi ikke mindst er, at ved brugen af flywheels – altså svinghjul – opererer man med et meget beskedent energitab.

– Skal du for eksempel i dag tage en portion grøn strøm og lave den om til et grønt brændstof, så sker der undervejs et kæmpe energitab. Men her kan vi – hvis vi taler Bornholm – tage den grønne vindmøllestrøm, sende den direkte ned i flywheelet og med et ganske lille energitab drive en hurtigfærge, siger han.

– Det har trods alt den begrænsning, at man næppe vil kunne sejle et fragtskib tværs over atlanten, så mange flywheels vil man nok ikke kunne ha' med om bord. Man kan ikke bare sejle en måned i træk på flywheels, der vil det give bedre mening med grønne brændstoffer. Men når det handler om færgeruter som eksempelvis dem til og fra Bornholm er el løsningen. Det er også derfor, vi bygger elfærger til Als, Samsø og Fanø – men hurtigfærger er anderledes, og derfor håber vi, at flywheels kan levere svaret. Det er seriøst spændende, om det kommer til at virke. Og tænk, hvis man kan tappe grøn vindmøllestrøm ned i et anlæg på havnen, hvor der står flywheels og oplagrer den, og som vi så kan bruge til at drive hurtigfærgerne med. Det ville være genialt, siger Jesper Maack.

Det er teori

Det var i november måned i år, Molslinjen i en pressemeddelelse oplyste, at rederiet havde besluttet at investere i Wattsup Power A/S uden dog at oplyse investeringens størrelse.

"Wattsup Power producerer såkaldte flywheels. Lige nu er det teori, men ideen er, at flywheels fra Wattsup Power kan drive en hurtigfærge fyldt med biler og passagerer på helt grøn energi, og det potentiale har altså fået Molslinjen til at investere i Hvidovre-virksomheden", fortalte pressemeddelelsen og fortsatte blandt andet:

"Et flywheel er i princippet et svinghjul bygget ind i en cylinder, hvor det hænger frit svævende i et magnetfelt. Grøn strøm kan sætte svinghjulet i så høje omdrejninger, at den grønne energi kan tappes. Er der flywheels nok, kan de drive en færge. Altså et grønt, mekanisk batteri uden de problematiske ædelmetaller, som skal bruges i kendte batterier (...) Teknologien skal modnes, med andre ord; vi ved endnu ikke, om det vil virke i praksis, men vores partnere og teknisk sagkyndige folk tror på teknologien, som nu udvikles til test ombord på vores hurtigfærger".

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT