– Og vi håber virkelig på, at den her teknologi vil fungere, for det vil revolutionere den måde, vi driver færger på.
Han oplyser, at fidusen ved den nye teknologi ikke mindst er, at ved brugen af flywheels – altså svinghjul – opererer man med et meget beskedent energitab.
– Skal du for eksempel i dag tage en portion grøn strøm og lave den om til et grønt brændstof, så sker der undervejs et kæmpe energitab. Men her kan vi – hvis vi taler Bornholm – tage den grønne vindmøllestrøm, sende den direkte ned i flywheelet og med et ganske lille energitab drive en hurtigfærge, siger han.
– Det har trods alt den begrænsning, at man næppe vil kunne sejle et fragtskib tværs over atlanten, så mange flywheels vil man nok ikke kunne ha' med om bord. Man kan ikke bare sejle en måned i træk på flywheels, der vil det give bedre mening med grønne brændstoffer. Men når det handler om færgeruter som eksempelvis dem til og fra Bornholm er el løsningen. Det er også derfor, vi bygger elfærger til Als, Samsø og Fanø – men hurtigfærger er anderledes, og derfor håber vi, at flywheels kan levere svaret. Det er seriøst spændende, om det kommer til at virke. Og tænk, hvis man kan tappe grøn vindmøllestrøm ned i et anlæg på havnen, hvor der står flywheels og oplagrer den, og som vi så kan bruge til at drive hurtigfærgerne med. Det ville være genialt, siger Jesper Maack.
Det er teori