Politisk makværk

SYNSPUNKT | ABONNENT | 21. JUN 2024 • 15:30
Af:
Frederik Tolstrup
spidskandidat for Venstre ved KV 25
SYNSPUNKT | ABONNENT
21. JUN 2024 • 15:30

Det er politisk makværk, der rammer børn i Rønnes folkeskoler, mener Frederik Tolstrup.

Forståelig frustation

Der bliver givet udtryk for stor frustration i læserbreve og synspunkter over den planlagte sammenlægning af Rønneskolerne.

Det samme oplever jeg, når jeg taler med bekendte, som har børn på Søndermarksskolen. Frustrationen er forståelig.

Kommunalbestyrelsen har besluttet at lægge Rønneskolerne sammen, og det fører til, at en del børn flyttes rundt i klasserne og mellem skolerne. Alle er enige om, at det får negative konsekvenser for børnenes trivsel og læring. Forældrene har spillet ind med en løsning - det såkaldte Scenarie C - men den er hældt ned af brættet. Scenarie C indeholder besparelser, men de to afdelinger bevares. Desuden skal der som udgangspunkt arbejdes med stabile klasser fra 0.-6. klasse.

Set udefra

Set udefra ligner processen om Rønneskolerne politisk makværk, som ingen egentlig har ønsket. Det er det af to grunde.

Først fordi forslaget ikke lå i sparekataloget op til budgetforhandlingerne. Det kan lyde teknisk, men større forslag til besparelser skal gerne forberedes grundigt, og desuden skal berørte parter høres. Derfor har man sparekataloger.

Forslaget om at lægge Rønneskolerne sammen blev kastet ind i budgetforhandlingerne af Enhedslisten, inden de selv trak sig fra forhandlingerne. Derefter blev budgettet vedtaget og støbt i beton, af bl.a. de konservative og socialdemokraterne - uden at det var tænkt ordentligt igennem.

Den anden grund til, at jeg mener, det er politisk makværk, er, at besparelsen vil få så store konsekvenser, at jeg ikke tror, det er besparelsen værd. Fagpersoner og forældre har udtalt stor bekymring for, at besparelsen vil blive ædt op af nye omkostninger til børn der trives dårligere.

Bedre i år?

Det ser ud som om borgmesteren og de øvrige partier i kommunalbestyrelsen har lært af processen.

Budgetarbejdet virker til at være bedre forberedt i år. Det er positivt og vidner om bedre planlægning og forhåbentlig giver det også en mindre kaotisk budgetproces. Men for mange familier i Rønne er skaden sket.

Venstre

I Venstre ved vi godt, at de kommende år bliver vanskelige.

Der vil komme besparelser - også på områder, hvor ingen ønsker at spare. Vi tror på, at forudsigelighed og stabilitet er afgørende for vores kommune. Vi skal arbejde langsigtet med vores økonomi og sikre, at fx. forældre ved hvad de kan forvente, når de vælger en skole til deres barn.

Sammenlægningen af Rønneskolerne er et resultat af en kaotisk budgetproces i kommunen. Vores ambition er at sikre stabilitet omkring kommunens økonomi.

Kun derigennem kan vi sikre en stabil folkeskole for vores børn.

FÅ ABONNEMENT