Pava vil optimere hospitaler

Pava vil optimere hospitaler
Poul Pava har en ide til ledelsen på Bornholms Hospital. Arkivfoto: Berit Hvassum
SYNSPUNKT | ABONNENT | 5. FEB 2024 • 05:30
Af:
Poul Pava
SYNSPUNKT | ABONNENT
5. FEB 2024 • 05:30

Poul Pava har været på flere hospitaler og vil nu opgradere sygeplejersker fra at være tjenere til at hjælpe de syge.

Hej Pava, det søndag, og der et intet kommet fra dig. Hvis du skal have noget med mandag, så det sidste udkald.

– Ja. Vidste du, at Bornholms hospital har en cafe?

Nej det gør jeg ikke. Hvad er der med den?

– Den er også godt skjult, og man skal lige lede lidt efter den. Men de har varme retter og smørrebrød hverdag i den cafe. Jeg har selv været indlagt derude ad flere omgange men aldrig opdaget deres store cafe.

Nå for søren. Hvad tænker du om den?

Jamen den er åben - ikke kun for personalet men også de besøgende, plus os folk udefra. Man kan bare tage derud og få billig mad og smørrebrød. Det koster heller ikke en halv bondegård.

Nå det vidste jeg ikke.

– Nej. Det er på grund af elendig skiltning og deres menukortstativ. De har fået en fancy grafiker til at lave det. Det står udenfor og giver absolut ingen mening. Derfor vil jeg give dem lidt reklame nemlig.

Nu ikke noget med at få gratis mad mod reklame. Det funger ikke Pava. Vores salgsafdeling kæmper hårdt for at få erhvervslivet til at annoncere lokalt i stedet for at støtte de amerikanske tech-virksomheder.

– Nej nej for fanden da. Dem kan man sgu ikke bestikke derude. Men jeg har været der to gang, siden jeg opdagede de havde en cafe. Der er god mad til frokost på det sted - også for Tidende I fedterøve deroppe.

Jeg tror ikke helt, vi er i markedet.

– Jeg spurgte, hvorfor det er så ringe skiltet derude, og en sød dame sagde, at det var ledelsen, der havde besluttet, at det skilt skal være fancy - selvom om man ikke kan se, at det er en restaurant, det skal reklamere for der.

Jeg skal brygge espresso Pava. Øjeblik jeg straks tilbage.

– Da jeg var indlagt derude, fik man maden serveret på stuen, og på Riget skal man selv ud af sengen og hente det. Hallo for fanden, er du færdig med den kaffe?

Nu er jeg tilbage. Jeg har hørt, de får god mad og betjening de bornholmske patienter derude.

– Ja, men hvorfor skal man ikke hente sin mad selv eller spise det dernede for eksempel? Alle patienter får serveret de stegte duer, for de flyver jo normalt ikke ind i kæften af sig selv. Men det gør de derude. Den gang spurgte jeg også, hvorfor vi ikke selv skal hente maden og nogenlunde samme svar: Spørg ledelsen. Det er dem, der bestemmer, sagde de.

Spurgte du ledelsen hvorfor Pava?

– Ja. Men jeg fik ikke rigtig noget svar, der gav mening. Men hvis ledelsen læser avis, kan de jo tænke over det og overveje at lade alle raske patienter hente maden selv eller gå ned i cafeen og spise. Tid har man jo nok af, mens man er der, og så kunne de jo også få sat et ordenlig skilt op, der faktisk viser, at man kan få en glimrende frokost på den restaurant på stedet ja.

Ja ja Pava det godt.

Så kan sygeplejerskerne arbejde med sygdom i stedet for at være tjenere halvdelen af tiden ligesom på Riget i København. Alle der kan, skal selv går hen i kantinen på Riget, og det giver god mening og frigør en masse ekstra hænder til at pleje dem, der ikke selv kan nemlig.

Ikke tosset Pava. Det lyder da fornuftig fra dig for en gangs skyld. Har du mere i ærmet?

– Nej farvel. Jeg skal løb nu farvel.

Ja farvel da.

 



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT