Pava: God mandag fedterøve

KOMMENTAR | ABONNENT | 30. JAN 2023 • 05:30
Af:
Poul Pava
KOMMENTAR | ABONNENT
30. JAN 2023 • 05:30

De rige må til lommerne for at rede ungdommen, mener Pava.

Her på øen har vi en række yderst velhavende personager, der til sammen med en lang række af velpolstrede mindre kendte personer sagtens kunne bidrage til flere aktiviteter for de unge rundt på øen.

Disse dygtige og driftige mennesker har skabt enorme formuer, og et lille pluk i lommen hver især hos disse kunne samlet set være med til, at de unge kunne stå andre steder end i det lokale busskur, eller hvor de nu samles i dag.

Øen Bornholm er mere kendt for rige erhvervsprofiler og mad, som de fleste af os andre ikke har råd til at æde. Men vi burde være kendt for mere end det: At gøre det attraktivt er være ung her på øen. Der er ikke vanvittigt mange tilbud, de kan gøre brug af - ud over de lokale busskure og diverse indgange i det lokale supermarked. Der kan de stå og rådne op og kede sig halvt ihjel i en halv ungdom - ikke så sært at de stikker af helvede til over på den anden side, når de træder ind i de voksnes rækker.

Afsted fra gamle udtjente busskure, nedslidte kreative tilbud og Kvicklys indgangsparti.

Når jeg mener, at parnasset godt kunne spæde til, så er det også fordi, at ingen enkeltmandsvirksomhed eller formue her på øen er skabt uden andres hænder.

Disse virksomheder er over en kam skabt sammen med de bornholmske næver - de fleste i hverfald.

For vi kan jo ikke alle være millionærer. Det siger sig selv. Nogen må arbejde flere timer end andre.

Efterkommerene af disse arbejdende folk og hænder er de børn og unge, der i dag står uden blandt andet skøjtebanen og mange andre tiltag, der er blevet sparet væk.

Det ikke vores problem, siger de rige i madklubben på Stammershalle - eller hvor den nu bliver afholdt. Lige børn leger bedst, siger de, mens de plejer hinandens venskaber og formuer.

Der bliver også talt om, hvor elendig kommunen er til alt - også den skøjtebane. Men de rige i verden har også et ansvar og også her på øen Bornholm.

Langt de fleste af de problemer, verden står overfor, er fordeling af kapital.

Men hvis de succesfulde rige blot ville give lidt tilbage til den generation af unge, så ville vi få et bedre samfund.

Også her på øen. Jeg syntes ikke, de gør nok samlet set for de unge. Alle de unge er som nævnt efterkommere af forældre, som har været hårdt arbejdende bornholmere i jeres store virksomheder, der med skejser nok på kontoen eller kistebunden sagtens kunne bidrage mere.

Hvad har jeg selv givet, før jeg tabte hele lortet på gulvet for fem år siden?

Masser har jeg givet. Jeg betalte skatter, moms og holdt det hele i gang. Ja fandme så lang tid, at jeg mistede det hele selv. Hvor dum kan man være Poul Pava? Arne Jensen Bar var i den grad et sted, de unge kunne lide at komme, og der var vi heller ikke fedtede. De kom alligevel ind, selvom de var for unge - og så kom politiet gang på gang med deres store bog fuld af ordensmagt.

Jeg stod også for at sponsorere det store fyrværkeri i Hasle i en årrække.

Jeg gav en en hel butik væk med varer for år tilbage helt gratis. Så jeg har skam bidraget det, jeg kunne i forhold til min størrelse.

Min pointe her er, at andre med lommen fuld af mønt og nok af dem til mange generationer bør hive mere op og spæde til fælleskabet og ungdommen. Giv noget tilbage til dem, der var med til at skabe de store succeer, I alle i dag sidder tungt på - for tungt måske.

Må jeg slutte af med et af mine citater..

If you are standing on the top, don’t forget the people that helped you up.

Go’ mandag til alle fedterøve.