Ome.tv er farligt fjernsyn for dig

Ome.tv er farligt fjernsyn for dig
KOMMENTAR | 2. FEB 2024 • 15:35
Af:
Dennis Lindholm Nielsen
Digital Dialog
KOMMENTAR
2. FEB 2024 • 15:35

Dennis Lindholms digitale råd: Hold øje med Ome.tv, når børnene surfer løs.

”Fjernsyn for dig!” Kan du huske det? Jeg elskede introen med drengen og hunden, der sidder tæt sammen. Drengen tjekker TV oversigt, mens hunden aser og maser. Til sidst tager drengen et lille fjernsyn op fra smækbuksernes brystlomme og stiller det foran sig. Hunden ligger sig ind til drengen og udbryder; ”Nøøøj – det´ for børn.” 30 minutters børne-tv til alle os fra DR.

Så overtog streamingtjenester flow TV. I 2011 trak DR stikket til ”Fjernsyn for dig”. I 2011 blev iPads fuldgyldigt familiemedlem. Vi havde nu underholdning nok til næste istid. Den om 20.000 år.

Siden da er det gået stærkt. De 30 minutter er blevet til mellem 2 og 4 timer for børn. I følge Medierådet, så er en femtedel af børn og unge mellem 12 og 19 år dagligt online i mere end 4 timer. Størstedelen af tiden bruges med en inciterende iPhone, som er leveringsdygtig i konstant distraktion. Oftest u-assisteret. Alene. Det er jo bare skærm og børn har ret til et privatliv.

Jeg gnider salt ind. Midt i vores kollektive åbne benbrud, som vi effektløst behandler med plastre. I mange år lukkede vi øjnene og fortalte hinanden, at skærm ikke er virkelighed. Skærm er virkelig og kompliceret. Kan vi skelne skidt fra kanel? I 2023 var 91% af befolkningen i Danmark mellem 16-76 år på mindst et socialt medie. Hvor algoritmer er konger. Konger der enevældigt bestemmer, hvad du sandsynligvis vil læse, hvem du vil følge og hvilke specifikke indlæg du vises.

Sociale medier er virkelighed og de tjener penge på din opmærksomhed. Koste hvad det vil – også børns trivsel. Ome.tv er sådan ét. Chatroulettens brugere er tilfældige mennesker fra hele verden. Du swiper bare, når du vil møde en ny. Hundredetusindevis af brugere 24-7. Børn er i højrisiko for at møde grænseoverskridende typer. Du skal være 17. Men det kan omgås. Let! https://ome.tv kalder sig for det bedste alternativ til Omegle. I årevis klæbede pædofilianklager sig til Omegle, og i 2023 blev det lukket. Hvis Ome.tv er det bedste alternativ? Så forestil dig det værste?

Jeg besluttede mig for, at tjekke det bedste alternativ. En times tid en tirsdag eftermiddag var jeg Ome.tv-swiper. Sikker på, at der ikke var meget swiperi tirsdag eftermiddag. Jeg tog fejl! Jeg mødte flere mænd i bar røv og badekåbe! De swipede væk. Men jeg er jo heller ikke et barn!

På Ome.tv risikerer vi, at vores børn bliver ofre for andres afsporede fantasier. Det skal vi tale højt om. Vi ved fra undersøgelser, at børn ikke taler om det. De tager skylden. Og skammen. Alene.

Digitalisering har ændret dit liv og dit barns liv. I Camilla Mehlsens bog ”Opmærksomhedstyveriet” opfordres vi til, at tage livsændringen alvorlig. Nu! Politikere, forskere, institutioner og forældre skal stå op mod tech-firmaernes uansvarlighed og datahøst. Afslutningen på klummen lader jeg være op til den amerikanske forfatter James Baldwin. Ordene indrammer vores fælles udfordring: ”Ikke alt man ser i øjnene, kan forandres, men intet kan forandres, før man ser det i øjnene.”