Sociale medier er virkelighed og de tjener penge på din opmærksomhed. Koste hvad det vil – også børns trivsel. Ome.tv er sådan ét. Chatroulettens brugere er tilfældige mennesker fra hele verden. Du swiper bare, når du vil møde en ny. Hundredetusindevis af brugere 24-7. Børn er i højrisiko for at møde grænseoverskridende typer. Du skal være 17. Men det kan omgås. Let! https://ome.tv kalder sig for det bedste alternativ til Omegle. I årevis klæbede pædofilianklager sig til Omegle, og i 2023 blev det lukket. Hvis Ome.tv er det bedste alternativ? Så forestil dig det værste?
Jeg besluttede mig for, at tjekke det bedste alternativ. En times tid en tirsdag eftermiddag var jeg Ome.tv-swiper. Sikker på, at der ikke var meget swiperi tirsdag eftermiddag. Jeg tog fejl! Jeg mødte flere mænd i bar røv og badekåbe! De swipede væk. Men jeg er jo heller ikke et barn!
På Ome.tv risikerer vi, at vores børn bliver ofre for andres afsporede fantasier. Det skal vi tale højt om. Vi ved fra undersøgelser, at børn ikke taler om det. De tager skylden. Og skammen. Alene.
Digitalisering har ændret dit liv og dit barns liv. I Camilla Mehlsens bog ”Opmærksomhedstyveriet” opfordres vi til, at tage livsændringen alvorlig. Nu! Politikere, forskere, institutioner og forældre skal stå op mod tech-firmaernes uansvarlighed og datahøst. Afslutningen på klummen lader jeg være op til den amerikanske forfatter James Baldwin. Ordene indrammer vores fælles udfordring: ”Ikke alt man ser i øjnene, kan forandres, men intet kan forandres, før man ser det i øjnene.”