Det er for dårligt af Bornholmslinjen

Det er for dårligt af Bornholmslinjen
Var jeg blevet orienteret på færgen om færgens forsinkelse, så kunne jeg i tide have ringet for privat afhentning, skriver Holger Øster Mortensen. Arkivfoto: Frida Flinch
SYNSPUNKT | DEBAT | 13. JUN • 05:30
Af:
Holger Ø Mortensen
Nexø
SYNSPUNKT | DEBAT | 13. JUN • 05:30

Forholdene for passagerer lyder meget tilbage at ønske ifølge skribenten

Søndag 7. juni var jeg gående passager på overfarten Ystad-Rønne med Molslinjen klokken 16.30. Af en eller anden grund blev færgeafgangen fra Ystad forsinket med mindst 10 minutter. Dette blev - så vidt jeg er orienteret - ikke informeret ud til passagerne på overfarten.

Da færgen nåede havnen i Rønne, var alle rutebiler kørt fra busholdepladsen ved færgeterminalen i Rønne Havn. Ingen busser - og ingen information. Der var ikke andet at gøre end afvente de næste busafgange cirka en time senere.

Flere passagerer stod i samme situation. Nogle fik ringet til en taxa. Andre fik ringet til familie og venner for afhentning.

Var jeg blevet orienteret på færgen om færgens forsinkelse, så kunne jeg i tide have ringet for privat afhentning. Dette gav ingen mening, da tiden allerede var forpasset.

Kompensation

De nødstedte passagerer til de mistede busafgange skal have kompensation for denne ventetid. Molslinjen må yde et måltid mad på færgen eller en gratis overfart ved næste rejse. Rederiet Molslinjen modtager en million kroner om dagen for at besejle ruten Rønne-Ystad.

Man må som det mindste forlange, at overfartstiden holdes - subsidiært skal ydes en form for kompensation for spildt ventetid.

Forholdene for gående og bilende passagerer på sejlruten Rønne-Ystad lader meget tilbage at ønske. Det handler tilsyneladende kun om en ting:

Optimering af fortjeneste.

Bornholmslinjen svarer

Færger kan blive forsinkede af mange ting. Sådan er det, og selv om vores målte og statskontrollerede regularitet er meget fin, er det altid træls at være på en afgang, som bliver forsinket.

Jeg har tjekket den afgang, som skribenten var med - og faktisk var der et udkald fra kaptajnen om den forsinkelse, som han oplevede. Så han må blot ikke have hørt den.

Når færgerne er forsinkede på dagens senere afgange, koordinerer vi med BAT - det er en kendt ting.

Det er også en kendsgerning, at BAT har deres egne køreplaner, som de jo også skal overholde, så de ikke skuffer deres passagerer, som denne passager er blevet hos os.

Med hensyn til kompensation så er der helt klare og nedskrevne regler, som vi selvfølgelig følger.

Jesper Maack, PR & Communications Manager

Følg debatten på facebook!

INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT