Om Frivillighed: Hvorfor skal vi være frivillige?

SYNSPUNKT | ABONNENT | 7. OKT 2024 • 05:30
Af:
Danny Christensen
SYNSPUNKT | ABONNENT
7. OKT 2024 • 05:30

Det er så givende, værdifuldt og utrolig sundt at være frivillig, mener Danny Christensen.

Hvad betyder det for vores lille ø-samfund? Hvad giver frivillighed til den frivillige?

Omtrent sådan lød opfordringen fra Debatredaktøren forleden. Tak for opfordringen, det er, som alle der kender mig, ved min store kæphest.

I mine 14 år på Bornholm har jeg stiftet og igangsat en håndfuld projekter og foreninger, der alle stortrives den dag i dag.

Mit engagement og min store kærlighed til børn og unge samt ældre svage medborgere bærer mig frem. Netop i går, da opfordringen kom, nominerede vi i Danske Seniorer, som jeg er kredsformand for her på Bornholm, Aabo plejecenter i Aakirkeby, og indstillede dem i konkurrence med 65 andre af landets 935 plejehjem til titlen: Danmarks bedste plejehjem/center.

Tema

I år var temaet samarbejdet med lokalsamfundet.

Aabo er et fremragende ældrecenter og et særdeles velfungerende plejecenter som også andre plejehjem, her på Bornholm, er det.

Anerkendelse af de frivilliges arbejde bliver i høj grad prioriteret på Plejecenter Aabo ifølge Centerleder Zette Kofod og pædagog og aktivitetsleder Maria Holm-Mortensen.

Der skal lyde stor ros til den progressive ledelse og personalet, samt ikke mindst til “de mange frivillige”. Aabo har et frivillighedskorps på omkring 30 personer.

Man kan undgå brug af psykofarmaka ved at forebygge angst, uro, depression og ensomhed. Dette sikres gennem meningsfulde aktiviteter og sociale tilbud. Til det bruger vi i høj grad de frivillige.

Det er der mange andre, både sportsforeninger og andre plejehjem, der må misunde dem. I de sidste 4 år har jeg hvert eneste år indstillet et bornholmsk plejehjem i skarp konkurrence med vores andre ca. 399 seniorforeninger i Danske Seniorer i Danmark - hvert år i håb om, at prisen en dag vil gå til Bornholm. Nu ser det så endelig ud til, at det vil kunne lykkes. Men det kræver, at I alle stemmer - alle, der bare har en mail, kan stemme.

Gå derfor ind på enten TV 2 Bornholms eller Danske Seniorers hjemmeside, og scan koden med din smartphone.

Åbn siden. Klik på vælg. Klik på dit plejehjem. Indtast din mailadresse. Scroll ned og tryk på: Send stemme.

Frivillige

Danske Seniorer bruger selv frivillige i stor stil både på vores hovedkontor i København og i vores 400 foreninger rundt om i hele landet. En forening her på øen ville man ikke kunne drive uden frivillige.

Der er en velvilje og en formidabel interesse alle steder her på vor lille til tider lysegrønne Paradisø. Her i Allinge var vi en lille gruppe progressive græsrødder, der startede Børn på Nordlandet for ca. 7 år siden, og senere dannedes der af denne den private fritidsklub, Klub Nord.

Disse steder bæres af et utal af fortrinsvis tilflyttere, forældre og bedsteforældre, der helt og aldeles uegennyttigt hjælper til, hvor de kan. Samtlige foreningsbestyrelser drives ligeledes af frivillige.

Det opstår ofte ud af ingenting. Sociale aktiviteter kan både forebygge ensomhed og brugen af medicin, så det er en total “win-win” situation.

Øget synlighed

Fælles værdier og drømmen om at sætte lys på de positive historier i ældresektoren fører Danske Seniorer i partnerskab med Affectum om øget synlighed.

Derfor denne årlige kåring, på forskellige parametre, af Danmarks bedste plejehjem/center.

For Danske Seniorer handler det om at skabe livsglæde i hverdagen for ældre på plejehjem, og det samme for arbejdsmiljøet og kulturen blandt medarbejderne og lederne i ældresektoren.

Det skal føles trygt at bo på et plejehjem og også at være pårørende. Medarbejderne, der løfter sektoren, skal have det godt med at arbejde - de mange frivillige ligeså.

Kort om prisen

Alle plejehjem i Danmark har chancen for at vinde titlen som Danmarks bedste plejehjem. Her i 2024, er temaet “samarbejde med lokalsamfundet”. Prisen er på i alt kr. 21.000 foruden Diplom og æren.

Ældresektoren har mange udfordringer. Vi vælger at sætte fokus på de gode eksempler. Gennem samarbejdet og en øget synlighed skal vi både ændre plejehjemmets image, men også vise, at det er en attraktiv sektor at arbejde i.

Klub Nord

Et andet godt eksempel, som jeg også selv er en del af, er den private fritidsklub på Nordlandet, Klub Nord.

Den er privat drevet, og hvis ikke vi, forældre og bedsteforældre, troligt mødte op fire dage om ugen efter skoletid og stod parat til at beskæftige og underholde alle klubbens børn fra kl. 12.30 til 16.30, så ville børnelivet i Allinge blive langt kedeligere.

Jeg er så stolt over at alle de foreninger, jeg er medlem af, alle bærer frugt, og at mit eget og andres engagement stiger i takt med, at vores projekter lykkes.

Opfordring

Jeg vil derfor på det mest indtrængende opfordre alle, unge, voksne og ældre, til at melde jer til et eller andet frivillighedsarbejde - samt i år at stemme på det bornholmske plejecenter Aabo.

Det er så givende, værdifuldt og utrolig sundt at være frivillig. Det giver altid noget til en selv at gøre noget for andre.

For gode historier er der masser af - nu skal vi bare have dem bredt ud. Jeg vil vove den påstand, at ingen, som i ingen, af de mange bornholmske foreninger ville kunne eksistere uden frivillighed?

Danny Christensen er det nyeste medlem af Tidendes kommentatorkorps. Han er engageret i et udtal af foreninger med frivilligt arbejde og er kredsformand for Danske Seniorer. Danny Christensen er bosiddende i Allinge

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT