Nu sker der endelig noget

KOMMENTAR | DEBAT | Søndag 18. august 2024 • 19:00
Af:
Danny Christensen
Allinge
medstifter Børn på Nordlandet
KOMMENTAR | DEBAT | Søndag 18. august 2024 • 19:00

Alt godt kommer til den, der venter?

I mindre samfund, som vores lille ø-samfund, er der ikke ret langt fra tanke til handling.

I utallige avisartikler, den første i 2015, har jeg skrevet om manglen på en legeplads og en skaterbane her i Allinge, som skulle placeret på den nedlagte benzintankgrund på Folkemøde-pladsen.

Først nu, knap 10 år efter, ser det ud til at det endelig vil lykkes. Det måtte jeg igennem et par år høre meget for, og flere sagde: “Nu blander han sig s’gu igen, den skide “tjøwenhavner”, “bare fordi han ikke selv har hverken bil eller kørekort”.

En visionær borgmester

Men øens borgmester, den visionære Winni Grosbøll, kom mig kort efter til undsætning og gav mig ret, og kommunen købte året efter hele grunden og fik den ryddet.

Nu var der pludselig lys forude.

I 2018 skrev jeg: ”Vi er en gruppe frivillige fra aktivitetsgruppen, nu kaldet Børn på Nordlandet, der har sendt en ansøgning til Vækstfonden i et tæt samarbejde med BRKs produktive arkitekt Gugga Zakariasdottir.”

Det var med et håb om at få finansieret en stationær scene på havnen i Allinge, som fik arbejdstitlen Harpen. Det lykkedes også.

Tordenskjolds soldater

Mens By- og Områdefornyelsens mødeaktiviteten tog fart, så sad jeg selv med hele vejen i gruppen omkring pladser og torve i byen.

Vi startede ca. 8 personer i gruppen, men der var til sidst kun to tilbage. Som i så mange lignende tilfælde var det altid “Tordenskjolds soldater”, der meldte sig, men energien og engagementet slap hurtigt op hos nogle.

Når nyhedsværdien og pressens opmærksomhed havde lagt sig, så sprang flere fra. På det seneste er der nu flere, der fra sidelinjen prøver at tage æren for det store, årelange seje træk, som vi i arbejdsgrupperne har ydet.

Med en kæmpeindsats af kommunens chefarkitekt, tovholderen Gugga Zakariasdottir, og hendes dygtige stab, ser det hele nu her i sensommeren 2024 omsider ud til at lykkes, og en indvielse vil snart finde sted i to tempi.

I 2018 mødtes jeg med Simon Arvidsen fra Slægtsgården, BPN formanden Annika Lamhauge, bestyrelsesmedlem Helle Runge Marker samt skoletandlægen Trisse Greenin op nede for enden af Allinge Havn.

Her mødtes vi med arkitekten Gugga Z. en stille eftermiddag i sensommeren, på hjørnet ved Moseløkke Stenen. Her fortalte jeg om min gamle ide fra 2015 med at få lavet en stationær scene, som ville gøre det lettere for byens forskellige grupper at få en fælles platform, heriblandt den nedlagte Allinge Jazzklub.

Nu sker det!

Et stort ønske fra byens egne unge var at få nogle skater- løbehjulsbaner som erstatning for Nettos vareramper, som var deres foretrukne tilholdssted dengang.

Det får de så nu - godt nok et helt skoleforløb senere. Men adskillige møder, udskiftninger af bestyrelsesmedlemmer og utallige avisskriverier senere ser det hele altså nu omsider ud til at lykkes.

Der bliver indvielse af første fase fredag den 23. august 2024 med start på Domen, hvor borgmesteren og projektlederen taler. Efterfølgende går turen ned i Kampeløkke havn, hvor kajakroere sejler ind og lægger til, mens den nye publikumsopbygning indvies og jollefiskerne viser deres grej frem, og så er der endnu en tale af havneforeningens formand.

De detaljerede programpunkter følger snarest i en pressemeddelelse.

Derefter går vi ad kyststien hen over Møllenæs og videre til Allinge Havn, hvor musikscenen Harpen indvies af et - til lejligheden sammensat - sprudlende Jazzband.

Fremtiden

Forude venter der endnu flere store planer - nemlig en plan for Kjærenæsgrunden.

Især imødeses det fremragende fondsprojekt med Sonja Ferlov Kunstpavillonen med stor interesse. Men der er også flere gode tanker om en samtidig forskønnelse af hele pladsen generelt og en minimering af parkeringspladserne. Der er kommet gode ideer om et POOL badeområde og eventuelt en naturlegeplads til de mindste.

Der er også et gammelt ønske om nogle trappetrin ud over stenene ved den populære Møllerenden, som har været mange Allingeborgeres “hemmelige yndlingsbadested” i generationer.

Andre har foreslået et vildmarksbad og en sauna. Allinge er snart den eneste større bornholmske by, der ikke har dette.

Ideerne er mange, gruppen af aktivister bliver stadig større og mange nye børnefamilier er kommet til, og det præger hele foreningslivet.

De store, tunge gamle foreninger her i byen trænger i den grad til ledelsesudskiftning i samtlige bestyrelser. Ligesom i Folkemøde Foreningens regi risikerer man at få en klasse af professionelle interessevaretagere, der bliver for forskellige fra dem, de skal repræsentere. Det kan skabe stor afstand til lokalbefolkningen.

Det er bekymrende, at en lille gruppe mennesker, som kender hinanden fra barndommen, bevæger sig i de samme kredse, har haft lignende stillinger og ofte deler ensartede ideer om politik, kan få for stor indflydelse. Ingen nævnt, ingen glemt.

Der trænges til nye boller på suppen, som man siger.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT