Når kultur bliver en rejse i tid og rum

Når kultur bliver en rejse i tid og rum
Arkivfoto: Line Søndergaard Hansen
SYNSPUNKT | DEBAT | 3. JUN • 17:00
Af:
Danny Christensen
Allinge
kulturaktivist
SYNSPUNKT | DEBAT | 3. JUN • 17:00

Danny Christensen tager en tur med Kul-turen rundt til oplevelser på Bornholm og Sjælland.

Med tonerne fra Det Rytmiske Selskab i ørerne, gik “Kul-Turen” forleden fra koncerten i Domen i Allinge en tur over vandet mod Helsingør.

Her ventede Bjarke Ingels BIG-byggeri, Søfartsmuseet, på et længe ventet besøg -placeret i det, der benævnes Kulturhavnen.

Hvilken skønhed og fantasi

Det er et vidunderligt byggeri under jorden, langt nede i Dokkerne. Sikke en skøn samling af skibsfartens historie.

Alene børne skibs legepladsen er et studie værd i sig selv. Som nærmeste nabo ligger det lige så spændende Kulturværftet, som samtidig indeholder, hvad jeg vil kalde Danmarks flotteste bibliotek. Ikke alene er det opbygget i nogle helt formidable lokaliteter. Der er så mange reolmeter med bøger, så mange små arbejdsstationer og et hav af mødelokaler i glasmontre til fri booking og afbenyttelse.

Huset emmer af liv og aktivitet

Nedenunder i koncertsalen havde jeg den store fornøjelse at gense selveste Savage Rose, som jeg har fulgt ret tæt i over 50 år.

Jeg er selv af samme gode årgang som Annisette, nemlig 1948. Vort første møde var i 1965 i Le Caroussel på Axeltorv, hvor den allerede dengang barfodede, smukke 17 årige, unge skønhed sang og dansede oppe på en lille scene i et slags bur med et af datidens nye pigtrådsorkestre, Dandy Swingers. Hvilken betagende stemme.

Siden har jeg fulgt hende trofast gennem alle årene, inklusiv de dejlige aftener på Det Kongelige Teater i Stærekassen, hvor vi spillede Ionescos Flemming Flindt ballet, Dødens Triumf efter, at hun for længst var blevet kapret af Savage Rose brødrene Koppel.

I selvsamme Kulturværft så jeg i lørdags så den femdobbelte Grammyvinder The Robert Grey Band - et helt exceptionelt og fantastisk blues- og soul band fra United States of America. Hvilket velspillende og gedigent orkester.

Det er vigtigt!

Disse herlige kulturoplevelser, som man kan opleve i disse smukke rammer i Kulturværftet, understreger, hvor vigtigt det er, at bevare denne slags kommunale kulturhuse, som vi jo også netop gør med vores eget spillested, Musikhuzet i Rønne, i den gamle biograf i Rønne.

Her havde man i øvrigt selvsamme lørdag aften netop Savage Rose på besøg - endnu et scoop af det driftige musikhus.

Turen over rundedes af med et herligt gensyn med Københavns Bymuseum, der som bekendt er flyttet fra Vesterbrogade og hen i Stormgade, lige bagved Københavns Rådhus Det var en fortræffelig udstilling og et nostalgisk gensyn med min dejlige barndomsby med herlige fotostater og opbyggelige tableauer.

Den samling er guld værd for forståelsen og udviklingen af Danmarks hovedstad fra Absalons tid og op til nutidens moderne byggerier. Udstillingen om Christiania og besætterbevægelsen og slumstormerne skildres på fortræffelig vis.

Lidt fortabt

Sluttelig rundede jeg “Kul-Turen” af i Nikolaj Kunsthal, den gamle københavnske kirke bag Strøget, hvor Fluxus udstillingen fra 1960'erne var etableret.

Her var jeg lidt fortabt, idet jeg, som mange andre ikke rigtigt forstod, hvad det hele gik ud på?

Men ingen tvivl om, at de involverede har moret sig kosteligt med de mange experimentale happenings i de tidlige tressere - i mit eget ungdomsglade København.

"Kulturelle oplevelser" er Tidendes serie, hvor borgere kan fortælle om deres oplevelser. Der er ikke tale om anmeldelser, men netop om personlige oplevelser.

INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT