Min nye læges skalpel gav mig - igen - to ben at gå på

SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 15. juni 2025 • 15:30
Af:
Lasse Falkenberg
Gudhjem
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 15. juni 2025 • 15:30

- men inden da...

Men inden da havde min godt tre år lange – totalt virkningsløse - behandlingsperiode givet mig oplevelsen af en ret ineffektiv ”ekspederen-videre-kultur” i vores sundheds- og sygehusvæsen!

4 år

I op mod fire år har jeg gået rundt og trådt på en ”tegnestift”, hver gang jeg satte min højre fod i jorden for at tage et skridt!

Siden den 1. september 2021 har jeg løbet spidsrod gennem flere afdelinger af sundhedssystemet med en simpel, men smertefuld agressiv ligtorn/vorte, som ingen – indtil for kort tid siden – har kunnet gøre noget effektivt ved!

Det var ret smertefuldt allerede dengang, i 2021, da jeg fik påvist såkaldt forfodsnedfald. Det blev ”behandlet” med diverse, halvdyre ”Aetrex Orthotics” pelotte-indlæg til alle mine sko - for egen regning. Men det blev helt slemt, da forfodsnedfaldet tilsyneladende fremprovokerede en ”aggressiv vækst” (ligtorn/vorte?) mellem de to trædepuder på forfoden.

Og derfra tog det rigtig fart!

Forsøg

Den 15. marts 2022 opsøgte jeg den lokale fodplejer, der opgav at hjælpe mig efter 10 konsultationer.

Derefter opsøgte jeg den 20. februar 2023 egen læge, der henviste mig til hudlægen !

For at give en slags resume af min godt 3 år lange spidsrodstur fra september 2021, vil jeg opsummere behandlings-forløbet som følger:

4 konsultationer hos egen læge

5 besøg hos Sahva i Hasle (nye, professionelle indlæg)

25 behandlinger hos fodplejere (fordelt over hele forløbet - egenbetaling)

4 besøg på ortopædkirurgisk ambulatorium, Rønne Hospital

1 operation, Hvidovre Hospital, den 17.oktober 2023

8 konsultationer hos hudlægen i Rønne, som overflade-snittede med en skalpel – akkurart som fodplejerne – og gav mig en ny tid til en måned senere!

…Og absolut INGENTING har det altsammen hjulpet! Jeg humpede stadigvæk, nu på 4. år, helt skævt af sted på en smertefuld højre fod.

Men nu...

Men så her – for godt tre måneder siden, ringede jeg, nærmest i desperation, til Allinge Lægehus.

Her var jeg for cirka trekvart år siden blev tvangsflyttet til, da jeg sammen med omkring 150 andre patienter blev smidt ud af Rønne Lægehus. Begrundelsen var læge-mangel!

Men dette ufrivillige lægeskift er nu blevet mit helt store held!

For i Allinge Lægehus mødte jeg fredag den 21. marts (2025) langt om længe en læge, (der i øvrigt viste sig ”kun” at være uddannelseslæge!) - en særdeles behagelig, lyttende, tillidsvækkende og kyndig person, der også viste sig at være både beslutsom - dygtig og effektiv!

Han bad mig indtage briksen, mens han fandt en skalpel frem.

Og så begyndte han ellers ”at grave” i min fod. Det, som jeg helt fra starten havde forestillet mig var det, der skulle til. Det var IKKE smertefrit, skal jeg hilse og sige...

Så en lille forbinding på, og beskeden: ”Hold dig lidt i ro og smut så forbi igen i morgen, så vi kan se om alt er OK”! Det var det! Og så fik jeg en ny tid til 14 dage senere, hvor der skulle ”graves lidt dybere for at få det sidste med”, som han sagde!

Den 2. konsultation forløb helt, som den skulle - denne gang dog i lokal-bedøvelse - og der blev gravet dybere!

Og nu - blot tre måneder efter de to operative indgreb – kan jeg med glæde og taknemmelighed konstatere, at såret er helet op, og at jeg langt om længe igen kan gå helt normalt - på to ben - og UDEN smerter!

Følg debatten på facebook!

KAMPEN OM KULHUSET

Kulhus-ejere slår igen mod utilfredse naboer
TOPNYHED | ABONNENT

Kulhus-ejere slår igen mod utilfredse naboer

Morten Pedersen, der sammen med arkitekt Dorte Mandrup vil omdanne det historiske kulhus i Sandvig til bolig, tager nu bladet fra munden. Han kalder naboernes indsigelser for hykleriske.
Kulhuset kalder på sammenhold – ikke krig

Kulhuset kalder på sammenhold – ikke krig

Sandvig har en svær opgave foran sig. Sagen om det historiske kulhus skal landes, så byen får liv, kulturarven sikres og indbyggerne fortsat kan nyde deres nuværende forhold.
FÅ ABONNEMENT