– Jeg havde en kunde i banken, som fik tilskud til noget bondegårdsferie, og jeg havde selv en nedlagt landejendom, så jeg gjorde det samme, indrettede fem ferielejligheder med tilskud, som jeg lejede ud, primært til tyskere.
På et tidspunkt stod Steffen Olsen med to ledige uger.
– Jeg fandt nogle danskere, der lejede en uge hver. Den ene arbejdede på vindmøllefabrikken, Micon, og var i gang med at finansiere sin egen vindmølle. Den anden arbejdede på en møllefabrik, der hed Nordtank. Det var et virkelig sjovt sammentræf, og de samtaler satte for alvor gang i tankerne, husker Steffen Olsen, der efterfølgende vinkede farvel til bankkarrieren for at kaste sig helhjertet ud i vindmølleeventyret.
Dengang var der ikke noget plangrundlag for vindmøller på land på Bornholm, så den første mølle blev rejst ved Løgumkloster i Sønderjylland i 1997. Det var ifølge Steffen Olsen en mindre mølle på 600 kilowatt, men afregningsprisen var god. Det var en god investering, og efter et par år solgte Steffen Olsen møllen til en god pris. Efterfølgende kom han med i et større vindmølleprojekt i Tyskland, som han stadig ejer en lille del af.
På Bornholm samlede Steffen Olsen en lille gruppe producenter fra eksisterende små vindmøllelaug og dannede Bornholms Vindmøllelaug. På det tidspunkt eksisterede der en udskiftningsordning, hvor man kunne tage små ældre møller ned og derigennem få en højere afregningspris på nye store møller.