"Transportministeriet oplyser, at forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 er enige om at give tilskud til Bornholms Regionskommune på op til 20 millioner kroner til vejomlægning ved Rønne Havn i forbindelse med udvidelse af opmarcharealer til den nye Express 5 hurtigfærge", lød søndagens hilsen fra Frederiksholms Kanal, hvor ministeriet har til huse.
Men som man ind imellem siger: Hvis noget lyder for godt til at være sandt, er det ofte fordi det netop ér det. De 20 millioner fra sommerdisen søndag er beklageligt nok kun et fata morgana.
Som Tidende mandag kunne få greb om mystikken, er der i virkelighedens verden ikke med nogen sikkerhed så meget som en krone på vej til Bornholm. Der er en derimod en pulje at søge de op til 20 millioner i – men gør Bornholm det (og det vil her sige kommunen), så påtager Bornholm sig også både risiko og ansvar for projektet. Herunder risikoen for at prisen løber op i mere end de 20 millioner, hvad prisen faktisk sagtens kan gøre, for priserne på alting er jo kun gået én vej, siden kommunen for et halvt års tid siden nåede frem til et skøn på 17 millioner.
Derfor er det såre klogt, når borgmester Jacob Trøst (K) er forsigtig og siger, at den her galej skal undersøges grundigt, før man eventuelt går ombord. Han kan så heller ikke rigtig sige andet, for kommunalbestyrelsen har allerede besluttet, at kommunen ikke må bruge penge på et større opmarchareal. Interessant og fornuftigt er det også, at kommunen nu desuden undersøger, om man måske kan skaffe plads til de ekstra biler på selve havnearealet, så man slet ikke skal ud i at omlægge vejarealer.