Vi får flere og flere biler, og parkeringsproblemerne vokser på Bornholm ligesom i resten af verden. Færgekapaciteten vokser også med Express 5, og det vil øge trykket yderligere på vores parkeringspladser. Jo færre privatbilister, der kører rundt, jo bedre klimaregnskab får vi, ligesom vores busselskab mangler kunder i butikken for at få økonomien på plads. Det samme gør kommunen. Derfor arbejder Enhedslisten på et forslag om, at der indføres betalingsparkering i syv af Bornholms byer.
Enhedslistens forslag er spændende. Men det er ikke ambitiøst nok, og det rammer ikke de rigtige bilister. Det er ganske rigtigt en ny skat, som kritikerne anfører. Men modsat en regulering af kommuneskatten bliver de første 14 millioner ikke modregnet i udligningsordningen og vil derfor være reelle nye indtægter til Bornholms Regionskommune. Derfor kan det give mening at kigge på de nye indtægter. Men hvorfor beskatte bornholmerne med 340 kroner eller 560 kroner for første og anden bil, når vi i forvejen har høj kommuneskat og lav gennemsnitsløn?
I 2021 transporterede Bornholmslinjen over 500.000 biler til og fra Bornholm. Selvom en del af disse er lokale bornholmerbiler, så er størstedelen turister og gæster, og de er vant til at betale for parkering alle andre steder. I København koster beboerlicens til en benzinbil, der kører 15,3 kilometer på listeren, 4.145 kroner om året.