Bornholm er en bilø. Rigtig mange af vores boliger ligger udenfor byerne og har dårlige forbindelser til offentlig trafik. Antallet af buspassagerer er så lille, at det er svært at skrue op for antallet af busafgange, hvilket desværre frister til endnu mere bilkørsel.
Samtidig har vi en stor vision om at være bright green island – en grøn foregangsø, der kan være god for klima og økonomi. Vi har markedsført os dygtigt på den front. Vi har ændret vores varmeproduktion til at blive klimavenlig ved at brænde skove frem for olie. Men klimaaftrykket på vores transport halter håbløst bagud og tjener ikke som forbillede for nogen.
Vi har en konstant voksende sort færgefart, der står for cirka 44 procent af hele Bornholms CO2-udledning. Vi sejler vores biler over Østersøen i speedbådsfart for at spare det sidste kvarter af rejsen. Samtidig vokser vores bilpark uden at blive tilsvarende grøn. Bilparken står sammen med lastbilerne på øen for 32 procent af vores CO2-udledning.
Som Tidende i weekenden skrev, har vi købt 331 flere biler, end vi har hugget op det seneste år. Nye biler er bedre for klimaet, fordi de har mere miljøvenlig teknologi. Men de mest klimavenlige biler kommer kun i langsom grad til Bornholm. Kun 1,8 procent af vores 19.545 biler er grønne elbiler. I hele Danmark, der også bevæger sig langsomt frem i den grønne retning, er det tilsvarende tal dog 2,8 procent. Man kan sige, at Danmark er mere end en halv gang bedre til at købe elbiler. På de i nogen grad klimavenlige plug-in hybridbiler er vi en smule bedre, men også bagud. 3,3 procent af de bornholmske biler er hybrid, mens 4,5 procent af alle danske biler er hybrid.