– Jeg tror, der er en enkelt forklaring på det. Vi er mange bornholmere, der har familie og venner på den anden side af vandet, og den usikkerhed der ligger i, hvor lang tid turen over Sverige tager, og om der kommer eventuelle forsinkelser undervejs, den gør bilkøberne usikre på, hvad det bedste valg for dem vil være. Det er i hvert fald det, vi hører, fra vores kunder. Og rigtig mange af vores kunder vælger i stedet en plug in-hybridbil. Der kan man i den daglige kørsel på Bornholm køre på ren strøm, men skal man køre længere ture, så er der den sikkerhed, at bilen også kører på almindeligt brændstof, siger Jim Maar.
Flere hybrid- end elbiler
Kigger man i statistikken, er det også tydeligt, at hybridbiler har fået bedre fat i bornholmerne end elbilerne. Således var der ved udgangen af april måned indregistreret 637 hybridbiler på Bornholm, hvilket svarer til 3,3 procent af den samlede personbilsmasse. Og en hybridbil giver mere frihed og begrænser ikke på samme måde som en elbil, mener Jim Maar.
– Jeg tror, at det med, at bilen lige skal lade op undervejs, afskrækker nogle fra at købe elbil. Men der er også helt klart nogle, som lever fint med det. De kører hjemmefra i lidt bedre tid og planlægger, at de alligevel skal holde en halv times pause på halvvejen. Og så er de bevidste om, at de ikke lige kan køre ind på tanken, tanke op og købe en kop kaffe på syv minutter.
Hybridbilerne er dog også lidt længere undervejs på Bornholm end i resten af landet. Der kører lige nu 125.036 hybridbiler på de danske veje, hvilket svarer til 4,5 procent af alle indregistrerede personbiler. De 637 bornholmske hybridbiler svarer til 3,3 procent af den samlede bilpark.