Leder: Dejlige Bornholm

Leder: Dejlige Bornholm
Smukke Dueodde. Foto: Jens-Erik Larsen
LEDER | BORNHOLM | ABONNENT | 3. SEP 2021 • 05:30
LEDER | BORNHOLM | ABONNENT
3. SEP 2021 • 05:30

Bornholm har dét, der skal til – og mere til.

Som nytilflyttet medlem af beboerskaren på øen kan jeg hilse ovre fra og fortælle, at alle – hver eneste en – jeg har talt med om min fremtid som bornholmsk indbygger har kigget på mig med et positivt og drømmende smil og sagt noget i retning af: Hvor kan jeg godt forstå, at I gør det. Det lyder så dejligt at bo på Bornholm.

Hvorfor siger de det? Vi har spareplaner, udfordrede børn, stor og voksende ældregruppe og mangel på arbejdskraft.

Det gør de, fordi Bornholm er Danmarks Hawaii. Øen som alle fantaserer om at leve et godt liv på.

Det smukke, rene og friske hav. Nordlandets Capri-lignende klipper, de kridhvide sandstrande i syd og masser af forskellig grøn natur imellem. Ingen tvivl om, at vi uden sammenligning har Danmarks med alsidige og fantastiske natur. Men Bornholm er jo meget mere end det.

 

Vi er en paradisø, Danmarks Hawaii.

 

Som ny fastligger i nordlandet har jeg naturligvis ikke forstået hele øens magi og potentiale. Det er nok de færreste, der kan det. Men når jeg kigger på Bornholm, ser jeg udover naturen de mest fantastiske byer med velbevaret og varieret arkitektur i lave højder. Både rundkirker, hasleklinker, bindingsværk og de arkitektoniske perler i blandt andet Rønne og Nexø løfter naturoplevelsen til mere end det: Et samfund eller et fællesskab med en imponerende kulturhistorie, som alle kan være stolte af. Vores mange museer og kunstudstillinger. Bornholms Museumsforening har flere end 2.600 medlemmer ud af øens cirka 20.000 hustande. Det svarer til, at flere end hver ottende hustand på hele øen støtter op om foreningen, der jo kun er en del af vores mange kulturtilbud.

Med det høje niveau af natur, arkitektur og kultur giver det mening, at Bornholm siden finanskrisen har rettet den mentale ryg og dyrket fortællingen om den moderne solskinsø, hvor solen skinner hele året, demokratiet trives, og maden er lokal og smager bedre end andre steder.

Vi er en paradisø, Danmarks Hawaii.

Men det mest vigtige ved paradis er de mennesker, der er optaget i det. Her er den fælles glæde ved Bornholm fra høj til lav og ung til gammel den største fællesnævner og en utrolig styrke, som giver os forudsætningerne for at udvikle vores ø og samfund endnu mere med fællesskab, klimavenlige løsninger, turisme, landbrug, service og gastronomi. Vi er et moderne landsbysamfund, der både dyrker den nære kontakt, som storbyen i sin vækst mister, og som stadig er med på beatet med power to x, fiber i vejen og masser af grøn vindmølleudskibning i havnen.

Bornholm er ikke Udkantsdanmark men Paradisdanmark, selvom vi har masser af udfordringer både på den korte og lange bane. Dem kan vi blandt andet løfte gennem en fælles debat, og her vil Tidende gerne lægge spalter til de mange gode ideer og synspunkter.